Det offentliga rummet

Idag har jag och min kompis Oskar stått i Huddinge Centrum och blåst såpbubblor!
Det var soligt och fint väder, så jag fick en impuls när vi gick förbi leksaksaffären och passade på att kila in där och köpa en burk. Helt fantastiskt jätteroligt var det!

När man står på ett torg i solskenet och blåser såpbubblor så är det klart att folk reagerar. Jag blev dock imponerad över hur fina reaktioner vi fick av många. Ett par äldre män stannade och tittade på oss, varpå jag lockade fram dem och frågade om de ville blåsa bubblor de också. Vilket de självklart gjorde. Det var precis rätt tid på dagen för småbarnsföräldrar att vara nere i Centrum också, och där fick vi väldigt fina reaktioner. Har man lyckats göra en treåring glad genom att blåsa bubblor som den kan smälla, så var inköpet värt det. Är det dessutom två treåringar, eller fyra eller fem - då har man verkligen lyckats!

Ett par fjortistjejer kom fram till oss och verkade först mycket skeptiska. Är ni kära? Varför blåser ni bubblor? Vilka roliga kläder ni har! Vad håller ni på med? Sen fick de också prova.
"Vi leker!" sa jag.
"Varför det?"
"Bara för att vi kan! Fler borde leka i vår ålder."
"Hur gamla är ni?"
"Arton".
Hon tänkte efter.
"Om ni kan det, då kan ju jag leka att jag är vuxen!"
Sen blåste de ännu fler såpbubblor. Det blev väldigt många bubblor till slut. Många många.

Så där stod vi, två ganska stereotypa vänsterintellektuella ungdomar i övre tonåren. Någon undrade vad vi höll på med, varpå hon raskt fick svaret "vi manifesterar vår rätt till det offentliga rummet". Det var egentligen inte genomtänkt, men det lät bra att säga det. Jag kom att tänka på de där människorna som har kuddkrig på en allmän plats.

Och det är väl egentligen sådant vi ska ha det offentliga rummet till. Att blåsa såpbubblor och göra folk glada.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det