"Ett våp med stora bröst - det är inte jag!"

Tidningarna rapporterade häromdagen om Carolina Klüft, som i samband med en idrottstävling i Skottland blivit karikyrerad som en blond kvinna med Pippiflätor och stora bröst. Detta gjorde Klüft förbannad. "Ett våp med stora bröst - det är inte jag!".

Nåväl, Carolina Klüft har inte pippiflätor och inte iögonfallande stora bröst heller, det kan jag hålla med om, så del två av hennes uttalande har jag ingenting att anmärka på. Men den första biten fick mig att fundera. Ett våp med stora bröst.

Ett våp är, enligt Nordstedts svenska ordbok, en person (kvinna) som beter sig våpigt. Att vara våpig är detsamma som att vara rädd och tafatt (särsk. om kvinna).

I de sammanhang där jag oftast använder ordet inkluderar det även att hon är en typiskt svag, och lite sjåpig kvinna, som är rädd för saker för att hon inte behärskar dem (exempelvis att byta glödlampor eller installera digitalboxar). Ett våp är också lite enfaldigt, man kan inte anklaga henne för att vara intelligent.

Om man tittar på karikatyrbilden är det ingenting med den, mer än de enorma brösten, som går att associera till våpighet. Hon har praktiskt flätat hår (om än att de står upp á la Pippi Långstrump, förmodligen för att associera till Sverige). Hon är klädd i idrottskläder, med praktiska gymnastikskor, och håller armen i en typisk Starke Adolf-gest. Inte heller det särskilt våpigt. Det måste alltså vara brösten som gör det.

Frågan är då om det finns någon form av samband mellan kvinnors intelligenskvot och deras kupstorlek. Om man tittar på bilder av kvinnliga nobelpristagare i kemi, så kan man konstatera att varken Marie Curie, Irène Joliot-Curie eller Dorothy Crowfoot Hodgkin hade iögonfallande stora byster. Sätt dem i kontrast till den stereotypa bimbon, vars intelligens få har så höga tankar om (här personifierad av Big Brother-Elita).

Det kanske är möjligt att rita en graf över hur kvinnors intelligenskvot sjunker i samband med deras stigande bystmått. Det verkar finnas ett samband. Frågan är hur man tar reda på hur den grafen ska se ut. Är det någon som vågar försöka sig på en formel?

Kommentarer

toffslan sa…
Hmm.. ja, intressant det där. Jag har stora bröst sägs det (alldeles lagom tycker jag) och folk hävdar att jag är intelligent, ibland. Det vore intressant att se var jag skulle hamna på kurvan ;)

Ja, varför tycker hon att bilden är våpig? Är det att hon fått större bröst än hon har på bilden som hon kritiserar, att hon på något sätt tvingas in i en könsroll, den sexuella kvinnan liksom? Förminskad till sexualitet. Annars är ju Pippi en fantastisk person att framställas som tycker jag...
Anneli sa…
Jag funderade på den där kurvan... jag har nog medel/stora bröst, men jag brukar bli sedd som intelligent. Det kanske inte är en linjär funktion utan en kurva med ganska liten lutning först, som sedan blir jättebrant någonstans efter F?
Anneli sa…
Sambandet mellan bröst och sexualitet ska nog få ett eget inlägg, dock. Det är ganska spännande. Att kvinnors bröst alltid är sexuella, liksom, så gott som oavsett sammanhang.
Inya sa…
!Varning, Inya är på flumhumör och kan därför inte presentera några vettiga tankar egentligen!

Alltså, bröst är ju trevligt. Bröst har en fin form och är oftast mjuka. Utöver det så tror jag inte att det automatiskt är så att om man har stora bröst är man dum, snarare så att en överraskande majoritet av offentliga kvinnor som är "dumma våp" har stora bröst. Vad tros?
Inya sa…
Förresten, om ni samlar in det statistiska underlaget så kan jag göra den där matematiska modellen. :P
Anonym sa…
Personligen blir jag mest ledsen av folk som drar paralellen stora bröst = korkad. Att argumentera för att det är korkat att skaffa bröstinplantat är befogat, dock väljer man inte sin naturliga bysstorlek. Att klanka ner på ett beteende är okej, inte ett kroppsligt utseende. De som har stor bröst får stå ut med inte bara jobbiga otympilga saker utan även dumma kommentare i mängder.
Unknown sa…
Jag vill minska mina bröst med bröst estetik. Behöver en bra plastikkirurg från Turkiet.
Meme estetiği

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?