Sexualitet

I går satt jag och skrev på ett arbete i psykologi och naturkunskap, som en av mina mer förskräckliga lärare fått mig till. Det hela handlade om homosexualitet, och vad det är som styr människors sexuella preferenser.



Det fick mig att sätta mig och fundera på det här med sexualitet och hur vi ser på den. Varför är det över huvudtaget en intressant frågeställning; "varför vissa människor blir homo- och andra heterosexuella"? Det får det här med sexuell läggning att låta som någonting väldigt definitivt och definierat. Ungefär som kön eller hudfärg. Och är det verkligen det?

Jag tänker nog på det här med sexuell läggning som någonting ganska flytande. När jag var liten, tänk upp till tolvårsåldern, så var jag, om jag var sexuell över huvudtaget, hetero. Jag var kär i de nördiga killarna i klassen och skrev fåniga kärleksbrev. Sen när jag var tretton förälskade jag mig i en tjej jag spelade rollspel ihop med. Därefter var jag övertygat lesbisk i fyra år. Först när jag var sjutton så började jag nosa på heterosexualitet, i form av ganska oskyldiga strul, och kom fram till att det inte var någonting för mig. Ett par månader senare hade jag pojkvän, och har nu praktiserat heterosexualitet i ett år ungefär. Samtidigt så känns det knappt rätt att definiera mig själv som bisexuell - för är jag inte gay innerst inne? Jag kanske är en flata som har sex med killar? Eller så är jag bara okräsen.



På samma sätt som jag har en ganska flytande gräns för vad som är vänskapligt och vad som är romantiskt eller sexuellt, så har jag en ganska flytande sexualitet. Just teorin "okräsen" vet jag inte om alla skulle uppskatta, men den kanske har en poäng. Jag har därför ganska svårt att förstå mig på varför folk forskar i olika sexuella läggningar, och varför psykologer försöker komma på teorier bakom varför vissa är homosexuella, men inte alla. Är det viktigt? Egentligen.



Min studentskiva var riktigt trevlig förresten, så det där ångestinlägget längre ned känns lite avlägset nu. På bilden målar jag en bläckfisk på Johannas navel i all vänskaplighet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det