Vuxenhet

En snabb titt på de båda kända vuxenpoängsräknarna på internet (vuxenpoang.se och vuxenpoang.com) gjorde gällande att vuxen är man om man har fritidshus, partner och prenumererar på en dagstidning. Även sådant som att man betalar TV-licens, äter kakor och bullar, dricker svart kaffe och tittar på Så ska det låta på fredagkvällarna genererar poäng. För att inte tala om bilen och körkortet!

Jag tar studenten snart, sedan blir jag officiellt arbetslös tills jag får intagningsbeskedet från Stockholms Universitet i sommar. Jag har i alla fall sökt vidareutbildning, en ganska rejäl sådan. Det kanske är vuxet, att inte säga "ööh, jag ska typ jobba", som svar på frågan om vad man ska göra till hösten. Det blir kombinationsutbildningen (magister- + lärarexamen), med huvudämnet svenska. 4,5 år. Fast det där studentlivet längtar jag faktiskt efter. Det kanske inte är så vuxet det heller, men det är onekligen en uppgradering.


Att söka jobb är något av det läskigaste jag vet. Det här med att sitta och skriva ned en CV över hur bra man är på olika saker, som någon sedan läser och lägger undan i ett postfack. Dessutom blir jag förbannad när de inte hör av sig och bekräftar att de tagit emot ens anmälan, men att man inte får tjänsten. Har jag ägnat ett par timmar åt att skriva ett snyggt CV, så kan de copypasta in ett Nej tack.

Just nu tjänar jag mina extraslantar på att skriva artiklar för Signaler från Sverok, alternativt att jag då och då håller en föreläsning om lajv eller liknande. Just mitt lajvande och mitt sverokengagemang är det som gett mig extrapengar det senaste året.


Förvisso ses det som lite fult att ta betalt för saker man gör i egenskap av lajvare, tror jag. Folk (i synnerhet eventbolag!) tror gärna att man är så glad för att visa upp sin hobby att man ställer upp på lite vad som helst, i ganska många timmar, mot en biobiljett eller en symbolisk femtiolapp. Gärna ska man få reda på jobben med tre dagars varsel också. Sådant känner jag mig faktiskt vuxen när jag inte accepterar. Och jag känner mig sjukt vuxen när jag blir sedd som vilken frilansare som helst. Som när Sollentuna Fria Gymnasium gav mig ett par tusenlappar för att hålla en föreläsning om lajv. Jag var osäker på hur många hundra jag kunde kräva, men det var inte tal om att jag var skolungdom som kom dit för att jag gillar lajv. Jag var föredragshållare. Sådant tycker jag om!

Igår kände jag mig också vansinnigt vuxen. Så fort jag fyllde 18 skaffade jag sån här internetbank. Och igår, när min lön från Signaler kom in, så var det första jag gjorde att sätta mig och betala min telefonräkning! Det blev inga pengar kvar. Jag är lite stolt faktiskt.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
lustigt att kaffe och bullar är "vuxet" "moget" "skötsamt" o s v medan alkohol är motsatserna (utom barnsligt, daa)

sist jag spydde berodde paa öfverdos af sockerkaka bl a

sist jag drack (i o f s intet saa mycket) - nada problem äfven om jag maadde ngt illa innan

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det