Förnedrande penetration

Jag var inte helt säker på om det här inlägget skulle få handla om kommunistsymboler, Dan Andersson eller helgontroll, så jag frågade folk på IRCen. Där rådde den allmäna meningen "Nej, skriv om analsex!", och eftersom jag är en ung kvinna i övre tonåren som måste göra som stora starka killar säger åt mig, så blir det så.


Bakgrunden är en diskussion jag läste på Helgon.net för ett par dagar sedan, där en kille funderade på det här med att bli tagen analt av en kvinna med strap-on. Han konstaterade att "Själv ser jag det som den ultimata förnedringen för mig som undergiven kille", och där bröt en spännande diskussion ut. Om varför det skulle vara den ultimata förnedringen för en kille att vara undergiven i sängen. Och handlar det då bara om undergiven som "bli penetrerad", eller räknas det som förnedrande och undergivet även att bli riden (det verkar ju vara en väldigt vanlig ställning)?.

Framförallt var det tjejer som lade sig i tråden och undrade. Om det är förnedrande att bli penetrerad, är det inte då förnedring varje gång en kvinna har samlag?
Eller om det nu bara är förnedrande att vara den som är undergiven, i regel underst, då måste ju missionären vara det ultimata förtrycket! Kvinnoförnedrande, det är vad den är!

Det är förmodligen något slags machokultur, en könsrollsgrej, som gör att män kan reflektera över att vara den mottagande parten i ett samlag som "den ultimata förnedringen". Grundat i att mannen alltid förväntas vara den aktiva, den drivande. Ni vet, den djuriske mannen som inte riktigt kan kontrollera sina drifter, och som alltid vill knulla. Han kan ju inte vara passiv heller!

En rätt löjlig roll, faktiskt.

Kommentarer

Johan sa…
Positionen är omanlig: att bli penetrerad är att anta en kvinnas roll, typ. Och det kan man förstås inte göra.

//JJ

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det