Jag är kåt

Jag satt på IRC nu ikväll (#sverok@quakenet) och konstaterade att det mesta jag säger börjar med ordet "jag". Jag pratar betydligt mer om mig själv än om den jag pratar med. Jämt.

Det verkar å andra sidan vara ett beteende som är väldigt vanligt, sådär ganska allmängiltigt i den kultur jag lever i. Stockholm, 2008, internet. Ta bara en sådan sak som att bloggandet har blivit en folkrörelse, att bloggare blir lyssnade på, att man kan tjäna pengar på sitt bloggande - bara ordet blogga, liksom! När jag började med sådant här 2002 så hette det "lunardagbok".

Vi är helt enkelt väldigt många människor som är väldigt mediekåta, och Internet är ju ett fantastiskt medium, som ger oss möjligheten att ventilera våra åsikter kring allt från den ekonomiska situationen i Vitryssland till färgen på våra nya hipsters. Man behöver inte längre vara viktig, välutbildad eller ha rätt kontakter för att få ut sina åsikter till en bred massa.

Och den här bloggtrenden ger förmodligen oss som sitter på internet och skriver en dos gott självförtroende också. Vi är sådana som tycker om att höra våra egna röster, lite spegelonanister sådär. Det är ingen som kräver att vi ska ha någonting vettigt att säga heller för den delen(Blondinbellas senaste inlägg behandlade Ben&Jerrys-glass!!). Jag tror att det handlar mest om att det finns obegränsat med utrymme för oss att hävda våra egon, och att vi vet att utnyttja det.

En bekräftelseindustri är det väl, det här med bloggandet. Alla vill ha uppmärksamhet, för det ger status, pengar, njutning. Alla är mediekåta, och eftersom media är så lätttillgängligt så syns det. Jag kanske också är kåt? Jag suktar förvisso inte efter någon medial berömmelse för min skarpsynta blogg, men jag njuter visst av att se mina egna ord i tryck.

Kommentarer

toffslan sa…
Anlei! Underskatta inte betydelsen av Ben&Jerrys! :O

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.