Ménage-a-trois? Non.

I lördags hade jag studentmottagning för diverse släktingar och vänner till familjen, och råkade uppenbarligen göra majoriteten av dem mycket förvirrade.

Jag har två nära killkompisar, som båda var med på mottagningen, och det var det som gjorde släkten något fundersam. "Vad har du egentligen för relation med dem?!"

Detta är uppenbarligen en väldigt viktig, och ständig aktuell fråga. Flera människor jag pratat med vittnar om samma sak. Vilken sorts relation man har till folk är väldigt viktigt, ständigt aktuellt, och går inte att bara negligera på det sättet som jag visst gör.

Någonting säger mig, att det är det faktum att båda mina vänner är av hankön som komplicerar det hela. Hade jag haft två tjejkompisar som jag klängt på, så hade mina släktingar inte höjt på ögonbrynen - trots att jag är ganska öppen med att jag inte är heterosexuell. De flesta av mina kvinnliga vänner-ragg-kärlekar har introducerats för familjen utan att någon vågat ställa den där klassiska frågan; "vad är det mellan er egentligen?". Inte heller har jag fått den frågan i vänkretsen, trots den gången när jag och en tjejkompis hånglade upp varandra fullt öppet. Däremot, om jag går omkring med armarna kring mina killkompisar på det här sättet, så är stora delar av min omgivning sprickfärdig av nyfikenhet sedan.

Hade det bara varit en, så hade han garanterat varit officiellt titulerad som "Annelis pojkvän!" dagen efter. Då hade min släkt inte varit ett dugg förvirrad, utan tagit för givet att så är fallet. Nu tisslades det en hel del, ett par påpekade till och med öppet att de var väldigt nyfikna på vad det var för någonting mellan oss.
Är de inte svartsjuka på varandra? Har ni något slags mènage-a-trois? Är du säker på att ni bara är vänner? Ni påminner om den där filmen med prästen och rabbinen! etc...

Jag antar att jag ska skylla på heteronormen.
Och jag önskar att det här med relationer kunde vara så enkelt som Dr. Andie gärna vill ha det till.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.