Perche tutti sono italiani? Io capisco poco.

Ikväll kraschade min hårddisk igen (Windows XP är av ondo, men ack så bekvämt!). Efter att ha installerat om hela operativsystemet själv (500kr billigare och med gratis Norton Internet Security som inte följde med den gången jag bad en kille på Elgiganten att göra det åt mig), så belönade jag mig själv med en hallonsmoothie. Det fick mig osökt att tänka på Gallerian i Stockholm, där jag i förra veckan av misstag betalade 40kr för en precis likadan.
En sak som jag verkligen stör mig på i Gallerian är alla matställen som hakat på den rådande italienska trenden. Om någonting ska vara riktigt modernt, så kan man ge sig fan på att det heter coola saker på italienska, och gör det inte det, så har det åtminstånde en moderiktig italiensk touch på menyn.
Montis glassbar (nej förlåt, det är inte en glassbar, det är en gelateria), har förvisso den godaste glassen i den här delen av stan (jag är inte alls så glad för yoghurtstället som alla andra verkar vara), men att hela menyn står skriven på italienska är sådant som gör mig rätt irriterad. Och onekligen nyfiken på hur personalen skulle reagera om jag kom fram och beställde una coppetta di gelato, non, più grande grazie, con tri gusti, limone, mela verde e fragole, per favore. Det är ungefär samma fundering som jag har så fort jag går förbi en kaffebar, där det vanliga bryggkaffet är refererat till som caffè americano.

I början av maj så skulle min mamma bjuda mig och en vän på lunch. Det var ganska dåligt väder, och jag var väldigt sugen på paj. Gärna ost och skink-paj, det känns väldigt standard. Dessvärre så hamnade vi i gallerian, på det där fiket som inte har ett namn på italienska, men den enda paj de hade var fylld med zuccini och soltorkade tomater. Kan ha varit mozzarella i den också, serverades med ruccola.

Jag börjar tro att jag är den enda stockholmaren som inte tycker om det italienska köket. Jag hatar soltorkade tomater, jag är inte så glad för deras bruk att servera pastan okokt och köttet efter allt annat (jag har bott i en italiensk familj i Genova, jag vet vad jag pratar om). Jag tycker inte om espresso, okej, det är gott med starkt kaffe men det går inte att sitta och prata över en sådan, och jag vill inte beställa en insalata con prosciutto, formaggio e pomodori. Jag vill bara ha en sallad.

Kommentarer

furafii sa…
haha, du har faktiskt rätt, så överdirvet italienskt allt ska vara nu :P All mossarella stör mig, och ruccola..
Är Italienarna lika irriterande som spanjorerna med kötter efteråt? :O Det är typ konstig idé.. :P
Men, bra med billdigare ominstallation av datorn =D
*kramar* veran ^-^

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?