va ere för problem asså??!!

När man tillbringar ett par timmar om dagen på internet (eftersom jag inte har något liv) så stöter man ofrånkomligen på väldigt många människor som är väldigt duktiga på att nonchalera allt vad skriftspråkliga normer heter. Det är ett ganska intressant fenomen egentligen, särskilt som min huvudsakliga internetanvändning kretsar kring ett par olika diskussionsforum.

När man sitter och skriver till folk över internet så har man inte så mycket att gå på, gällande vilka de är som personer. Det är alltså svårt att döma personer efter utseende, dialekt, ålder, sexuell läggning, handstil eller utbildningsnivå. Det man har framför sig är det personen skriver, hur det är skrivet, och eventuellt en liten bild eller en upplysning om kön och ålder. Och eftersom vi människor verkar tycka om förutfattade meningar, eller bara att tolka ut så mycket som möjligt ur en textmassa, så spelar självklart det här med skriftspråket en ganska stor roll i sammanhanget.

Disclaimer: Jag har ingenting emot dyslektiker, de får väl vara det om de vill så länge de inte rör mig. Flera av mina nära vänner är dyslektiker - och de är snälla i alla fall!

En sak jag ofta reagerar på är att, så ofta frågan om folks bristande färdigheter i att placera ut skiljetecken och versaler, samt att stava rätt, kommer på tal så är det någon som utbrister "men hallåå, de e inte så lätt asså tänk på dyslektikerna!". Och det är ju onekligen ett intressant inlägg i diskussionen. Dels för att det är effektivt - vi som sitter och klagar över folks språkbruk vill ju inte bli anklagade för att ha någonting emot funktionshindrade, och dels för att det slår emot sig självt - om jag som har ett bra språk inte förstår vad du skriver, hur ska någon som har svårt för att läsa och skriva kunna förstå det då? Tänk på dyslektikerna själv.

Det är i regel inte hälften så störande när människor inte kan stava till "dyslexi", "interpunktion" och "diskussion", som det är när de stavar fel på "också", "eller", "mig" och "är".

Det jag undrar om folk riktigt hänger med på, är att det är deras egen trovärdighet som går förlorad i samband med att de skriver slarvigt och informellt på diverse diskussionsforum.

Antingen så signalerar man "jag kan inte skriva bättre än såhär - alltså är jag dum/ung/outbildad", och därför lägger är det okej för andra att lägga mindre vikt vid det man säger. Eller så signalerar man "jag är för lat för att skriva ordentligt - alltså tar jag inte den här diskussionen på allvar". Om man själv signalerar att man inte tar diskussionen på allvar, varför ska någon annan då göra det?

Samma sak reagerar jag på när jag läser jobbannonser. Jag avvisar direkt annonser med formuleringar av typen "sommar jobb som telefon säljare" (där lönen är två delad och består av grundlön samt trevlig provisions möjlighet!). Om jag ska anstränga mig för att knåpa ihop en snygg, korrekt CV för att få jobbet, så tycker jag mig kunna kräva att arbetsgivaren knåpar ihop en snygg, korrekt platsannons först. Jag tappar fullständigt förtroendet för annonser av den här typen. Tänker de ens ge mig betalt? Är det en bluff?

Om ens skriftspråk är det enda man har att visa upp, varför inte bara putsa det lite? Inom retoriken så ses ju talarens image som en väldigt viktig del. Varför begriper inte folk att skribentens image är samma sak?

Fotnot: Jag skriver inte på akademiska när jag chattar, jag använder en del smileys och felaktig interpunktion. Men inte när jag vill framstå som seriös och förväntar mig att få respekt som en kunnig person.

Kommentarer

Boblogger sa…
Det finns en tredje signal också och det är: "Jag är invandrad dyslektisk tekniker som skriver på min internlingo och du är så illa tvungen att förstå vad jag skriver så jag behöver egentligen inte bry mig". Den har jag bara stött på i professionella sammanhang och den är mycket underhållande (och frustrerande) då det kan krävas flera personer för att lista ut vad teknikern egentligen menar. I bland misslyckas gissningsleken och då går en förfrågan tillbaka till teknikern vilket får till följd att ärendet tar ytterligare lite längre tid.
Hans Lundahl sa…
spraakniveau är svaart att fejka uppaat - se längst ned paa detta meddelande

nedaat kan ibland tekniken ställa till - paa denna dator gaar ej aa att göra

(ordverifiering är här "apgylf" - troligen intet meningen)

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?