Institutionen för nordiska språk

Den här sommaren har jag varit särdeles mycket utan internet, men just nu så finns det faktiskt att tillgå. Jag sitter i Boden med min dator i knät och lyssnar på tornedalsk folkmusik. Jord är en ovanligt trevlig folkmusikgrupp som har många låtar jag tycker om. Ibland blir de lite väl mycket finsk tango men när de är finstämda är det riktigt bra.

Eftersom jag har tillgång till internet så passar jag på att kolla upp Stockholms Universitet och Institutionen för nordiska språk också. Jag fick ett välkomstbrev av universitetet till Dalarna, och antecknade sådant som välkomstdag, introduktion, registrering etc. De påpekade att jag behövde ha med mig ett antagningsbesked också, och ett sådant har jag inte fått. Förmodligen ligger det på dörrmattan hemma i Flemingsberg.

När jag nu satt och kikade på institutionens hemsida så hittade jag mängder som gör mig förvirrad. Registreringen är ett visst datum men innan dess ska jag på någon kursintroduktion med obligatorisk närvaro. Och så är det en lång lista med kurslitteratur, och när måste jag införskaffa den? Från början eller allt eftersom den verkar behövas? Skriften om Sveriges minoritetsspråk har jag tänkt att jag ska köpa mig ett ex ett par gånger men vet inte var jag gör det, de flesta böcker verkade vara sådana jag redan sett på biblioteket ett par gånger. En nackdel är iofs att jag suger på att lämna tillbaka biblioteksböcker och det är ju en dålig sak. Och om jag lånar dem innan jag ska använda dem så kommer jag ju behöva lämna tillbaka dem medan jag använder dem, etc. Usch, jag gillar inte det här.

Men, nåväl. Gymnasiet är förbi. Dags att slänga sig in i universitetsvärlden. Jag tror att jag kommer att trivas. När jag väl förstår det här förhållandet mellan universitet och institutioner, fakulteter, kurser etc. Gah.

(Finns det fakulteter på svenska universitet förresten, eller är det från Åbo Akademi jag hört det?)

Bilden föreställer f.ö. en språkdebatt i form av toaklotter på väggen på Helsingfors Universitet. Notera det lilla svarsinlägget "kieli fasisti" i nedre hörnet. Någon annan ansåg att inläggsskaparen var "helt klart trångsynt", vilket dock inte fastnade på bild. Ibland har man kul.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.