Bankbok

Nordea gjorde min dag idag. Jag var i stan för att köpa kurslitteraturen som jag behöver till imorgon eller egentligen till igår, då, och gick in på banken för att ta ut pengar från mitt sparkonto. Kvinnan bakom disken knapprar lite på sin dator, och säger "Det är en bankbok kopplad till det här kontot, har du den med dig?". Detta gjorde mig ju givetvis ställd, då jag inte sett röken av min bankbok på säkert tolv-tretton år, och var övertygad om att dessa tingestar voro utdöda för länge sedan. Så var dock inte fallet, och följaktligen fick jag tillbringa en halvtimma på Nordea medan hon förlustanmälde min bankbok, avslutade kontot den varit kopplad till, och fört över pengarna på ett nyöppnat sparkonto.

När jag skrev på förlustanmälan över min bankbok fanns där på papperet en mycket lustig formulering. "Jag är införstådd med att banken kommer att anmäla förlusten i Post och Inrikes tidningar". Nog för att hon garanterade att de inte skulle göra det, eftersom jag hade så pass lite pengar på kontot (mitt "körkortskonto"/"lägenhetskonto" bestod av 3700kr, varav hälften jag satt in själv), men jag kan ändå tänka mig den här annonsen, som en kvarleva från en annan tid.

En bankbok, tillhörande fröken Anneli Henriksson, anmäles förlorad. Hon uppger sig ha förlorat den i samband med städning, uppskattningsvis under den första halvan av 1990-talet.

Ja se dagens ungdom! De städa och de städa, och se icke skillnad på vad som är viktigt att spara på, och vad som bör avlägsnas från det välskötta hemmet. Hafven I, kära läsare, edra bankböcker kvar?

Kommentarer

Inya sa…
Jag har faktiskt min bankbok kvar, och använder den.

Min första bankbook var en liten orange bok som användes flitigt när jag var mellan fem och sju, efter det glömde jag bort den. Hittades gjorde den något år senare, och när den tog slut så gick jag till banken för att få en ny. Den stackars damen bakom disken såg förstödrd ut, för tydligen har de ej längre för vana att koppla bankböcker till konton, och således tenderar de att inte dela ut nya bankböcker.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?