Det är detaljerna som gör det

Idag när jag gick upp åkte jag till min gymnasieskola och hämtade ett par klädesplagg, som en gammal skolkompis lånat av mig. Resten av mitt sista riktiga sommarlovs sista dag tillbringade jag på biblioteket. Lånade ett par böcker om Selma Lagerlöf, antologin Svenska kärleksbrev och Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. En inte helt dålig skörd.
Eftersom jag ska på lajv i nästa helg så passade jag på att prova ut kläder som passar rollen också, den här kvällen. Jag har alltid spelat henne i samma klänning, men jag tänkte att det vore ståndsmässigt och passande att ha ett ombyte med.

Jag insåg att det blir lite problem när man brukar spela en karaktär i tight, mörkröd klänning, och plötsligt försöker sätta på henne en stor, blå kjortel. Det passar helt enkelt inte rollen riktigt. Kjorteln är uppsydd för en annan karaktär, och finns i min lajvgarderob för att jag ville ha ett rejält ylleplagg att ha på lajv under de kallare årstiderna. Jag lyckades till sist katarinifiera den med en sidensjal, ett bälte och en hätta.
Sedan provade jag hennes vanliga röda klänning också, men utan accessoarerna, och insåg att den skulle göra sig fint på en kvinna av folket på ett 1700-talslajv. Med mig i utslaget hår var den en helt annan klänning, än med Katarina i hätta och sjalar. Mycket spännande. Jag insåg att det viktigaste i den här karaktärens klädstil inte är snittet, utan just detaljerna. En fin sjal, en brosch, självklart en mössa etc. Till skillnad från min karaktär Eelina Tätting, där det viktigaste är färgerna. Har hon inte minst tre-fyra olika färger i sina kläder är det inte bra nog. Särskilt inte på vinterlajv när man kan ha många olika plagg på sig.

Jag har inte råd att sy upp nya kläder inför varje lajv jag åker på, så oftast använder jag ett ihopplock av gamla kläder, och lägger till någon ny prägel på det. Det är alltid rätt kul att ta fram kläder till en ny roll. De säger så mycket om personen. Särskilt de små detaljerna. Det är detaljerna som gör det.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.