Lär dig sy med Anneli


Hej, jag heter Anneli. Jag är en sån där lajvare. Och som vi alla vet så syr alla lajvare sina egna kläder. Alltså borde de vara relativt bra på det.
På fredag ska jag på lajv. Eftersom jag inte hade någon skjorta/blus som inte är en jättekort och jättepyttigt handbroderad folkdräktsblus så tänkte jag att det var lika bra att sy en. Och eftersom jag är så snäll och en sån mediehora så tänkte jag att ni skulle få se hur jag gjorde det också. Som en sån där hantverksblogg!

Det här är min moster Ingelas symaskin. Det är en gammal Huskvarna som uppenbarligen lyssnar till namnet Dag Vag. Det är i alla fall vad som står på den. När man fått sin mamma att hjälpa en att klippa delar, så tar man fram Dag och försöker få honom att börja sy. Det fungerar inte om man inte kan trä en symaskin ordentligt. Jag kan inte trä en symaskin ordentligt. Det finns en liten detalj som heter trådspänning som jag glömde.
Man ber sin mamma att fixa.

En annan sak som är väldigt viktig när man syr är att man har en töntig piratscarf runt huvudet, så att man inte ska få hår i ansiktet. Dessutom ser man töntig ut då, och med tanke på hur fail jag är så är det ganska passande.
Att pressa sömmar är viktigt. För det behöver man ett strykjärn. Vårt strykjärn bor på diskbänken, ihop med gammal disk, plastflaskor och just nu en sån där planta med färsk basilika. Runt sådana plantor är det plast. Flytta på basilikan innan du sätter igång strykjärnet, annars blir det smält plast på det. Och då måste man vänta en lång stund medan plasten torkar innan man kan pilla bort den och göra det man skulle göra från början.
Sedan skrattar man åt det hela, drar igång en skiva med norsk folkrock, och sätter igång med att nåla. Det går ganska smärtfritt, förutsatt att man kommer ihåg att man ska nåla med rätsidorna mot varandra, och sy på avigsidan. Det är nämligen den som är insidan. Och sömmar på utsidan är ett mode som garanterat inte är medeltida, och dessutom är garanterat fult. Blir det sådana ändå är det bara att sprätta som gäller...

Så småningom så lyckas man nästan tota ihop de där fyra rektangulära bitarna med de fyra kilarna som sitter i sidan, för att jag ska kunna stoppa upp mig och spela gravid på lajvet. Det är Henrik Dohnas unge, inte Göstas, tro inget. Och då lovar man en av sina lajvarvänner att lägga upp hela sitt failande på sin blogg också, så att jag verkligen har bevis på att jag inte kan sy.

Slutligen hänger man upp det hela på en galge, så att modern kan beundra plagget imorgon bitti. Därefter petar man i sig sitt Kåvepenin, och sätter sig med en dator i knät.

Imorgon: Handfållning. Och det har jag fett med skills i, på riktigt! Jag ska leta upp en bild på den broderade och fixade yllekjorteln till er... så småningom.

Kommentarer

Hanna J sa…
Hej Anneli, vilken jätterolig hantverksblogg - förmodligen de bästa tipsen på länge :-)

Lycka till med penicillinet och det fortsatta klädfixandet!

Soliga hälsningar (hurra, det trodde jag inte imorse)

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det