Vad min hobby gör med mitt immunförsvar

Jag är, som gårdagens blogginlägg antyder, tillbakakommen från Medeltidsveckan i Visby, och har precis hunnit komma tillrätta när jag börjar upptäcka symptomen på den klassiska efterlajvssjukan. Det är en form av förkylning, oftast i kombination med halsont och feber, som i regel dyker upp dagen efter ett långt och bra lajv.
Jag har aldrig varit med om att jag inte blivit efterlajvssjuk, däremot har det varit mer eller mindre mycket. Efter Vintermarknad i Ala Rike i februari var jag borta i feberyra i en vecka. Dessutom verkar denna sjuka vara väldigt allmängiltig. Efter ett lajv gjorde jag en gång en omröstningsfråga, där jag undrade hur många som blivit sjuka vid hemkomsten. Kring 70% av lajvarna var antingen rejält förkylda eller hade lättare symptom.

Det är egentligen inte konstigt att vi blir sjuka som vi blir. Lajvare har en tendens att på lajv göra följande:
Klä sig för kallt
Sova för dåligt/kallt/hårt
Äta mat de inte är vana vid
Diska för dåligt
Inte sköta sin personliga hygien (hur ofta finns badmöjligheter eller tvättställ på lajv?)
Ha mer kroppskontakt med andra än vanligt (som att hångla eller sova i högar)
Dela på husgeråd i en stor utsträckning

Det är kanske inte konstigt att vårt immunförsvar pajar av kylan och att vi får en massa virus från andra lajvare som vi vanligtvis kanske inte hade fått i oss. Och därför blir vi sjuka.
Samtidigt så är det kanske bra för oss i längden att bete oss som vi gör. Många jag känner har vittnat om att de blivit magsjuka efter sina första lajv. Min mage bråkade nog också efter dem (kan iofs ha berott på att jag knappt åt och sov i en lada). Men nu efter ett par år märker jag aldrig av sådana symptom. Så kanske har jag fått bättre immunförsvar av alla dessa lajvare jag delar baciller med.

Sen tycker jag att det är spännande också, att ingenting på lajv känns särskilt ohygieniskt. Man märker inte hur man luktar (eldrök och svett) förrän på tåget hem. Men det får bli ett annat inlägg.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?