Ja, jag har bröst. Nej, du får inte klämma.

Nackdelen med att ha sexualitet som ett av de ämnen man gärna diskuterar, och att diskutera med heterosexuella män...

När mina heterosexuella killkompisar pratar om sexualitet, sitt sexliv eller drar obscena skämt, så passerar det nästan obemärkt. Som just prat om sexualitet, sitt sexliv eller ett obscent skämt. Så fungerar det uppenbarligen inte när man är tjej och vill vara med i diskussionen.

Den senaste veckan har jag blivit rejält störd på att jag som person automatiskt sexualiseras när jag diskuterar sexualitet på ett teoretiskt plan. Jag tycker om att kunna säga "ja, jag har också suttit vid datorn och haft sex samtidigt" eller "jag kom just ut ur duschen" i en övrigt icke-sexualiserad kontext, utan att genast få kommentarer om mina bröst eller om mina manliga motdiskutörers sexuella fantasier.

Man kan kanske tycka att jag får skylla mig själv som påpekar att jag är nyduschad, eller som med jämna mellanrum nämner mina bröst (i regel när vi pratar om just bröst). Men å andra sidan så har jag tidigare hört folk (av det manliga könet givetvis) säga saker som "jag ligger naken ovanpå täcket och det är jättevarmt här!" utan att någon bryr sig det minsta eller ger uttryck för sina sexuella fantasier om skribenten i fråga. Och jag ser ärligt talat ingen skillnad på "jag ligger naken för det är varmt" och "mina bröst är täckta av handduk för jag har duschat". Egentligen.

Är det för att jag är tjej och folket jag diskuterar med är heterosexuella män? Eller är det helt enkelt för att jag är tjej? Jag skulle inte kommit på tanken när inlägget "jag ligger naken..." kom upp, att svara med en kommentar av typen "/me petar på NNs nakna överkropp", trots att jag finner personen som skrev det attraktiv, men däremot är det helt okej att som svar på min kommentar om bröst i handduk svara med "/me klämmer lite på Annelis bröst". Då känns det där heterosexuell-argumentet tämligen meningslöst.
Det kanske snarare handlar om attitydproblem, eller så är det här skillnaden mellan killar och tjejer på internet.

Kommentarer

Mårten sa…
Att få folk att inte tänka på att du har sex när du skriver "jag har haft sex framfördatorn" är lite som att undra varför folk tänker på den rosa elefanten efter att man sagt "tänk inte på den rosa elefanten"

Dock tycke rjag du ändå har delvis rätt i att även om man tänker på ett visst sätt så måste man inte alltid nämna det.
En förklaring, dock inte en ursäkt, kan vara att det kanske är ganska ovanligt att tjejer pratar om sina nakna kroppar tillsammans med killar när det inte är en sexualiserad situation vilket gör att dessa killars erfarenhet säger dem att situationen när du pratar om dina bröst blir sexuell. Ett annat alternativ är att de är svältfödda på kvinnlig sexuell närhet och de ger uttryck för frustrationen över det.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?