Köttfri september - halvvägs

God morgon. Jag ska iväg till skolan om 40 minuter ungefär, och sitter just nu och syr framför datorn. På spisen puttrar det som kommit att bli min mest ätna maträtt den här veckan och förra. Den är enkel, god, och sköter sig själv. Dessutom är den lätt att variera. Så idag får ni nog ett recept.

Det svåraste med att äta vegetariskt är två saker;
Dels är utbudet av mat mycket mindre än vad det med kött i är. Särskilt när man äter ute eller i skolan. Jag var inne på Pressbyrån i A-huset på lunchrasten i förra veckan och letade efter en baguette eller liknande (det är alltid sån väldig kö på matställena, så man väljer det där det är minst kö). Det fanns inte en enda som det inte var kött, eller kyckling, eller åtminstånde räkor eller tonfisk på. Det fanns sallad, men numera så har de ju slutat med nyttiga, matiga pastasallader på många ställen och börjat med mjäkiga grönsallader istället. Och det ville jag inte ha.
Följaktligen tar jag med mig matlådor till skolan numera. Det fungerar över förväntan, och i förra veckan avnjöt jag nog både min rispytt, vegolasagne, pasta med rött guck och pasta med vitt guck och ädelost. Mycket trevligt.

Dels måste jag faktiskt tänka på vad jag äter. Det är inte svårt att göra det hemma, vi har helt enkelt inte haft något kött hemma på ett par veckor. Men däremot när man är ute, och blir sugen - "åh, jag vill verkligen ha sushi!", och så kan man inte äta det för att det är fisk på. Det känns rätt tråkigt. Ibland blir jag verkligen sugen på kyckling också, men konstaterar att "nej, det får jag äta i oktober". Jag räknar inte med att bli vegetarian permanent på det här försöket.
Häromdagen råkade jag få i mig ett sexpack chicken nuggets innan jag kom ihåg att det var köttfri september och att sådant är oönskad föda. Jag får väl skylla på att jag var lätt berusad.

Samtidigt går det bra, särskilt här hemma märker jag inte av några komplikationer alls med att vi har gått över till vegetarisk kost. Min syster grumsar lite, men inte så farligt. Vi har ätit en massa goda saker, särskilt helgmaten är över förväntan. Istället för slentrianmässig lövbiff med klyftpotatis och en massa smör, så har vi ätit panerad ost, rotsaker i ugn med goda röror, och en annan massa gott.
Nu ska vi se hur andra halvan av månaden fortgår.

Annelis enkla rispytt (1-2 portioner)
1,5 dl basmatiris
3 dl vatten

En skvätt matolja
Curry
2 vitlöksklyftor
En lagom bit ingefära
Buljongtärning

ca 150g konserverad majs
Bönor eller annat gott efter tycke och smak

Börja med att grovhacka vitlöken och ingefäran.
Fräs dem i oljan i botten av en kastrull, tillsammans med curry och riset. Det står på förpackningen att riset ska bli genomskinligt, men det har jag aldrig sett att det kan bli.
Häll på vattnet, det kommer att fräsa till och sedan börja koka ordentligt.
Lägg i buljongtärningen, rör om, sätt på locket och dra ned värmen till ettan, eller slå av den helt.
Koka riset som vanligt, i ca 10-15 minuter.
När det inte är så mycket av koktiden kvar, bara några minuter, häller du i majs och bönor i kastrullen. Rör om, på med locket, och låt stå i ett par minuter till.

Serveras med fördel med tsatsiki.

Kommentarer

Mårten sa…
Dock tror jag inte att det finns mycket kött i chicken nuggets.

Men vänta var du full? Sprit e ju faligt man kan ju bli sprallig av sådant

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.