Köttfri september

Nina fick mig att gå med i en Facebookgrupp med namnet Köttfri september. Det är precis vad det låter som, gå med i gruppen och ät vegetariskt i september månad, trots att du vanligtvis är köttätare. Eller ät vegetariskt precis som du brukar i en månad.

Eftersom jag har en mor och en syster som jag äter tillsammans med dagligen, och det i regel är min mor som står för maten, kändes det som en angelägenhet att få med dem båda i projektet. Min mamma är helt på, så vi äter vegetariskt hemma i månaden som följer. Min syster var mera skeptisk till projektet. De båda äter dock skolmat med kött eftersom skolmatsalarna av någon anledning kräver inlämning av blanketter och begäran om specialkost, för att man ska få vegetarisk mat. Sådana krav har inte mina skolor ställt sedan sexan! I högstadiet fanns det vegetariskt som vem som helst fick ta av, i regel kikärtsgrytor med curry och ris, i regel godare än maten med kött. På gymnasiet fanns det vegmat, som i regel var ganska tråkig, men den fanns där. För vem som helst.

Så tycker jag att det ska vara. Två alternativ till skolmat, ett med kött och ett vegetariskt. Det kanske kostar lite mer för skolan, men jag tror det är en fördel i längden.
Nåväl, jag som inte får någon köttig skollunch tänkte passa på att utvärdera campus utbud av vegetariska luncher. I fredags åt jag smörgås med brieost och grillade grönsaker på Mackbaren i D-huset. Riktigt gott och riktigt mättande! 40 kronor.
Idag orkade jag inte med kön där utan köpte en brödbit med ost i en automat. 15 kr, man blev absolut inte mätt, men de större smörgåsarna var med kött allihopa.

Någon dag tror jag det ska bli linssoppa från cafét i A-huset. Och så ska jag bli bättre på det här med matlådor.

Kommentarer

NINA sa…
Vi hade kött-, fisk-, och vegetarisk rätt samt pastasallad att välja mellan varje dag på gymnasiet :) Med mjukt bröd och salladsbuffé till det. Och betalade inte en krona för maten. Underbart med en rektor som anser att mätta elever är glada elever!
Inya sa…
Vi har Dagens rätt, Dagens alternativ, Dagens vegetariska och Dagens sallad. Och fil med flingor, samt ett tråkigt salladsbord och knäckebröd.
Maten smakar rätt tråkigt, och när de ersatte Dagens soppa med Dagens sallad blev allt mycket mindre ätbart. Jag har funderat över att föreslå att de avskaffar Dagens rätt och lägger de pengarna på Dagens alternativ och Dagens vegetariska, för med de två rätterna så kan alla elever äta. De finns ju för att somliga elever av religiösa skäl inte äter gris, och för att andra inte äter kött av en hel uppsjö av olika anledningar. Problemet är att det inte smakar bra.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.