Dansar nykter

Igår kväll var jag på fjortisklubben Blå på Viper Room med Johanna. Vi hade en massa lust att dansa, och fjortisklubbar är lagom tillgängliga ställen att få utlopp för det på.
Schlager och 90-talshits är kanske inte vad folk skulle kalla för högkvalitativ musik, men det är plastigt, folk kan sjunga med i det, och de hade lagt på en väldigt skön bas på allt.
Fjortistjejer som ska ut lägger ned tid på att styla och sminka upp sig, för att de vill vara snygga på dansgolvet. Det ger mig en bra ursäkt för att få leka med smink och krafs. Igår körde jag på Indiska-fjortislooken, med en massa blinginga armband, målade slingor på armarna och glitterbindis i ansiktet. Ganska 90-tal och väldigt kul. Jag älskade den estetiken när jag var i 13-årsåldern. Numera är jag mest svag för paisleymönster.
Dessutom är människorna som går på sådana ställen sällan folk som jag känner att jag har så mycket gemensamt med eller behöver imponera på. Jag kan strunta i vad folk tycker om hur jag dansar, jag är inte där för deras skull.
Och som en sista fördel; fjortisdansställena ligger centralt och lättillgängligt. Det finns tunnelbana och McDonalds i närheten, och det är lätt att ta sig dit och hem. Nog för att äventyr långt ute i skogen i Stockholms norra förorter kan ha sin charm, men tillgänglighet is teh shit.

Så, vi kom dit, tog varsin cider och stod sedan på dansgolvet i två timmar oavbrutet. Det var inte ett dansgolv man kunde blunda och försvinna på, för mycket folk, men om man dansar som en lek, så blir det en lek, och bara roligt. Jag dansar jättefjortis, men jag tycker om det. Och så står man och hoppar och skakar rumpa till Wannabe med Spice Girls och Dansar aldrig nykter med Uggla.

Tidigare när jag har blundat och dansat och försvunnit i det så har jag funderat på hur det skulle skilja sig om man gjorde samma sak i lätt berusat tillstånd. Berusning fascinerar mig, jag dricker inte så ofta, men jag tycker det är intressant hur olika reaktioner man får på alkohol beroende på situationen i övrigt. Så nu har jag tagit reda på hur det är, och kommit fram till att det inte är någonting jag rekommenderar.
Jag är gärna berusad i dräggiga lajvares sällskap, och jag dansar gärna. Men jag har uselt balanssinne från början, och på ett fullt fjortisdansgolv var det ingen höjdare. Jag dansade bättre nykter, och hade roligare.

Nästa gång jag dansar ska jag ha bekväma skor (jag förstår inte brudar som dansar/stapplar i högklackat) och gå på socker istället. Kan mycket väl hända att det blir på Viper Room igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det