Den sexuella kompassen

Man är alltid lika bright när man väntar på kollektiva färdmedel.

Idag har jag funderat kring det som folk i allmänhet omtalar som Dåligt Sex, och kring huruvida majoriteten av det som folk kallar för dåligt sex egentligen är sådant, eller om det egentligen grundar sig i bristande kompabilitet mellan de inblandade parterna. Att de för tillfället står på helt olika sidor av den sexuella kompassen (layouten är skamlöst stulen från Facebook-applikationen The Political Compass).

Begreppet passion kan tyckas vara en bov i sammanhanget. Vissa verkar mena att passionerat sex är detsamma som känslomässigt sex, medan jag efter en stunds funderingar bestämde mig för att lägga dem på olika axlar. Och att den sexuella kompassen på det stora hela gjorde sig bäst med två olika sådana.
På x-axeln ser ni graderingen emotionellt-fysiskt. Det rör sig helt enkelt om huruvida det finns romantiska känslor mellan de involverade parterna, eller om de har sex för den fysiska tillfredsställelsens skull.
Y-axeln behandlar istället det sexuella umgängets karaktär. Det impulsstyrda sexet är ofta kort, koncentrerat, och syftar till att snabbt tillfredsställa ett behov. Det passionerade innehåller långa förspel och går ut på att båda parter ska njuta så mycket som möjligt. Passionerat-impulsstyrt, alltså.

Jag placerade ut ett par punkter på kompassen för att med ett par exempel göra det hela lite klarare.
Punkt A befinner sig högt upp mot Passionerat och långt åt vänster vid Emotionellt. Här pratar vi rosenblad och levande ljus. Punkt A-sexet är långsam, passionerad älskog mellan människor som verkligen manifesterar sin kärlek på det sättet.
Punkt B är mer Passionerad än impulsstyrd, men ligger inne på det Fysiska fältet. Här hittar vi till exempel ett bra engångsligg, som följd på avancerad förförelse, eller ett par KK. B-sexet innehåller ordentligt förspel och genererar orgasm åt personer som är ute efter just det.
Punkt C är Emotionellt, Impulsstyrt sex. Exempelvis lätta-på-trycket-sex med en ny partner som man byggt upp attraktion för, för att senare kunna ägna sig åt mer avancerat umgänge. Upplevs i regel som bra och givande men glöms snabbt bort igen.
Punkt D ligger långt ute på den fysiska skalan, och är även inne på det impulsstyrda fältet. Här hittas ett typiskt engångsligg, tillfredsställande, flyktigt och utan djupare känslomässiga intentioner. D-sexet syftar helt enkelt mest på att få tillfredsställelse själv, och jag har hört det refereras till som "ömsesidig onani".

Väldigt ofta hör man folk som har åsikter om hur sex "ska" vara. "Det ska vara speciellt!" eller "Killar som glömmer förspelet är såå jobbiga!". Ni har förmodligen alla hört det. Det irriterar mig lite, för jag har svårt att tro att människor placerar sig i en ruta och håller sig där. Jag tycker heller inte om att lägga någon värdering i de olika rutorna. I alla fall jag själv fungerar så, att jag ibland vill ha A eller B-sex, och ibland tycker att C-sex är fullt tillfredsställande. D har också förekommit, för den delen. De flesta människor verkar växla lite mellan rutorna, och föredra olika sorter i olika perioder.

Det jag tror att de flesta fallen av dåligt sex handlar om, är att parterna helt enkelt inte vill riktigt samma sak. Om jag uppfattar ett ligg som typ C (som kan bli A nästa gång!), medan min partner är ute efter B-sex (och inte mekaniskt impulsstyrt sex), så är det självklart att någon av oss (eller båda) kommer att gå missnöjd ur situationen och tycka att det hela var mediokert, tråkigt eller otillfredsställande.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det