Efter föreläsning

Ibland är jag ganska tacksam att jag har slutat gymnasiet. Jag har så mycket mera tid numera.
Klockan är halv tre, tidig förmiddag men i mitt medvetande är det fortfarande morgon. Sitter i ett soligt vardagsrum med solsken i nacken (det är fint väder ute), och två kattungar som klättrar omkring, hjälper till att skriva på datorn eller försöker stjäla min lunch.

Och jag har redan varit i skolan klart för idag. Var där 10-12, insåg att jag börjar få bra koll på det här med fraser men att jag borde öva upp terminologin kring satsdelar. Framförallt de där, är det partikeladverbialen de heter, som jag hela tiden tappar namnet på.

Jag läser humaniora, alltså är jag en av de högskolestudenter som svenska staten lägger minst pengar på. Vi har i genomsnitt undervisning tre dagar i veckan, och då föreläsning två timmar åt gången. Nu när vi läser grammatik har vi seminarium tre-fyra gånger i veckan också, som verkligen behövs, men ändå är det absolut inte jämförbart med mängden timmar man får på gymnasiet.

Det är lite småjobbigt när det är mycket att läsa hemma. Jag har gått 11 år i skolan (nej, inte mer) utan att lära mig hur man pluggar hemma, och är sjukt dålig på att öppna böcker och komma igång. Har ingen diciplin. Men jag njuter ändå av att ha så pass mycket tid.
Hade jag inte haft undervisning, så hade jag förmodligen suttit i sovtröja någonstans, spelat datorspel och varit allmänt seg.

Nu ska jag brygga mig en kopp kaffe och ställa mig på balkongen en stund. Det är absolut såpbubbelväder idag och jag hittade en flaska i min bokhylla. Dessutom kan man förvirra Inez med sådana.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
"halv tre tidig förmiddag ..."

njut af kaffet, njut af kaffet!

är sjelf föga utsöfd ....

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.