Förutfattade meningar är ju mycket roligare

I yngre tonåren drömde jag om att bli journalist. Jag tycker mycket om att skriva, och som journalist får man ju göra det på heltid. Dessutom läser folk det man skriver. Jag jobbar bättre under tidspress och jag tycker om att hitta nya historier. Alltså tycker jag om att höra människor berätta saker och utnyttja dem litterärt.

Därför föll det sig naturligt att till gymnasiet välja Samhällsprogrammet med inriktning Media. Jag tycker om humaniora och tänkte att det vore dumt att läsa ett yrkesförberedande program som Media istället för ett studieförberedande som Samhälls.
Och redan första terminen så kom jag till en fantastisk insikt.

Jag hatar att skriva tidningstext.
Det är förskräckligt tråkigt, ska vara medryckande och sakligt men inte poetiskt målande. Ska skrivas opersonligt och inte alltför krångligt, men inte innehålla några regntunga känsloyttringar i inflätad imperfekt, rimflätor eller ord som egentligen inte finns.
Krönikor och kåserier klarar jag av. Blogga tycker jag om. Men ge mig i uppgift att skriva en nyhetsartikel, och jag lider igenom det.
Det är inte det att jag inte kan. Det är det att jag inte vill.

När jag gick gymnasiet ansåg jag att grammatik var sexigt. Eftersom bristen på den är så totalt oerotisk. Sedan började jag läsa på universitetet och hittade en fin delkurs vid namn Grammatik i Text, 6,5hp. Och jag insåg att grammatik är som matematik, logiskt och torrt och mest upprabblande av en massa tråkiga regler. Mönster och struktur. Och inte det minsta erotiskt. Det är undantagen som är charmiga. Själva grammatiken handlar bara om att ordna in alla ord i lådor.

Det var mycket roligare på den tiden jag trodde att journalistik var kul och grammatik erotiskt.

Kommentarer

Otto sa…
Jag tycker din jämförelse mellan matte och grammatik är högt felaktigt.
Du verkar ha fått matematik väldigt mycket om bakfoten. Det ska inte vara något annat än endast logik, rabblar du regler gör du fel och då förstår jag att det inte är roligt.
Jag kan möjligtvis inte beskriva världen lika vackert med matematik som du kan gör med ord men jag skulle säga att jag kan leka med den mycket mera.

Nu ska jag sluta vara en fanboy för matematik men jag avslutar med att citera xkcd om just hur rätt det är med matte.
Anneli sa…
Jag förstår nog egentligen att matematik är logik och inte att rabbla regler. Det är så jag står ut med det, liksom med grammatik. Jag blir allergisk när det är regelrabblande i farten, medan jag egentligen gillar logik ^^

Fast tja, jag tycker det är mer spännande med ord :)

Nåväl. Jag ska sluta prata illa om matte ^^
Xhakhal sa…
Mmm ordna ord i lådor... matematik... jag kanske måste läsa lite grammatik <3

Nej, nu skämtar jag bara. Eller kanske inte >_> Ska jag bli översättare (jag vill OCKSÅ få översätta extension chord till förlängningssnöre och deep fried till djupfryst, precis som på Simpsons!) behöver jag nog några sådana kurser... hm... vi får se.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?