Helt matematiskt

Jag tentar äntligen av Grammatik i Text, 6hp, på måndag. Sedan får jag förhoppningsvis börja ägna mig åt någonting mer kreativt och mindre regelbundet ett tag, vilket vore skönt. Som jag tidigare konstaterat så är grammatik inte särskilt erotiskt, när det kommer till kritan (på tal om erotik och matematik så har jag en teori om sex som måste upp här sen, men inte just nu).
Under den här kursen har jag lärt mig, att grammatik och matematik egentligen är precis samma sak. Det är logiskt, det följer regelbundna mönster, och när man väl har knäckt koden så är det vansinnigt enkelt och dödligt tråkigt.

Den senaste veckan har ägnats åt satsanalys. Man tar en mening, och så stoppar man in den i ett huvudsatsschema. Tillåt mig att demonstrera:
Jag tentar äntligen av Grammatik i Text, 6hp, på måndag
Denna mening kan styckas isär och plockas in i satsschemat på det här sättet:
Fundament: Jag
Finit verb: tentar
Subjekt: <- (en pil ritas för att visa att subjektet i meningen, "jag", flyttat till fundamentet)
Satsadverbial: äntligen (anger ofta talarens attityd till satsen)
Verbpartikel: av
Objekt: Grammatik i Text, 6hp (Vad tentar jag av? Hela nominalfrasen ska in i samma ruta.)
Övrigt adverbial: på måndag (När?)

Ibland blir det lite krångligare, med bisatser och samordnade satser, men på det stora hela är det här vad jag sysselsätter mig med. Jag har knäckt koden vid det här laget, och kan ofta gå på bara min språkkänsla när jag ordnar in satser. Det är i regel väldigt logiskt.

Det som gör mig osäker och trött på grammatikseminarierna är inte satserna. Det är det faktum att mina kursare ställer en massa frågor, som jag tycker är konstiga. De övar in en massa regler (predikativ följer på vara heta bliva kallas, och placeras in i objektsrutan), och blir förvirrade när de inte kan applicera en viss regel på en viss sats. Hade vi varit matematiker så hade de memorerat formelsamlingen, många av dem. Och jag har märkt, att ju mer jag lyssnar på frågor om regler, desto mer osäker blir jag. För de flesta av de där reglerna har jag glömt för länge sedan. Dessutom smittar den allmäna osäkerheten av sig på mig, och jag vågar inte riktigt lita på min språkkänsla.

Om jag hade självdiciplin så skulle jag sätta mig och radda upp alla regler för nominalfraser, prepositionsfraser, efterställda attribut, att-bisatser, som-bisatser och övriga adverbial som jag kan, eller inte kan, och sedan skulle jag memorera dem. Nu är tyvärr inte självdiciplin min starka sida (jag tror jag ska önska mig det i julklapp), och därför kommer jag att sega fram till tentan. Jag inser aldrig vad det är jag inte kan förrän jag sitter där och inte kan det.

Nu sitter jag mest och känner mig som tillbaka på gymnasiets Matte B. Jag slutade läsa matematik efter B-kursen. Jag förstår varför.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
huru funkar fundament et c i motsvarande bisats (är helt inkörd paa urmodig terminologie, der):

"att jag äntligen tentar af 6-p.-kursen i grammatik paa maandag"

är att eller jag fundament, fins det en pil till och hvart daa?
Anneli sa…
Om du kastar om ordföljden till "att jag äntligen tentar av kursen på måndag" (så att det blir en bisats), så är hela "att jag äntligen" fundamentet, eftersom tentar är finit verb.
Men iofs, i bisatsen ligger ju satsadverbialet före finita verbet, så jag vet inte om "äntligen" både är fundament och satsadverbial eller bara satsadverbial.
Fundamentet är helt enkelt allt före det finita verbet.
Hans Lundahl sa…
för att svenska är ett V2-spraak?

annars gäller det ju bara i h-sats

typ, tyska har grundläggande ordfölgd SOP, med undantag för h-satser som bli V2
Hannes sa…
Din slutsats är ju helt bakvänd - det är i de senare mattekurserna som man måste tänka själv, och inte bara kan följa ett bestämt regelverk :)
Anneli sa…
Men det vet ju inte jag, eftersom jag inte läste de senare mattekurserna.

Och tja, jag tycker att grammatik och matte är rätt tråkigt bäggedera. Jag är tyvärr obotlig humanist.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.