He's got a girl in Paris

He's got a girl in Paris
He's got a girl in Rome
He's even got a girl in the Vatican dome
He's got a girl right here

He's got a girl right there
And he's got a girlfriend everywhere

Idag sitter jag pål YouTube och tittar på Lou Begas video "I got a girl". Jag har faktiskt svårt att inte tycka om den. Den är en mindre orgie i den där retroestetiken som jag är väldigt svag för (och som bland annat återfinns i Cristina Aguileras video till "Candyman"), den kryllar av vackra flickor och den känns så där charmigt oseriös.

Dessutom tycker jag att den har ett ganska intressant budskap i all sin enkelhet. Hela sången går ut på att Bega (som spelar charmig pilot i videon) reser världen runt och skaffar brudar överallt. Han har en flickvän i varje världsdel och varje stad också för den delen. Simply, he's got a girlfriend everywhere.

Och det kan ju tyckas vara lite smått slampigt sådär, men det är nog lite därför jag tycker om början på den här videon också. Det är ett par av flickvännerna som leende förklarar de citerade raderna där ovan (medan de viftar med cigarettmunstycken, tar på sig nylonstrumpor och annat tilltalande). Det är liksom inte tal om att de skulle tycka illa om det här beteendet. Lou Bega samlar tvärtom sitt lilla harem av kvinnor från hela världen som dansar leende och sjunger om hur många tjejer som vill ha honom. Det där är ett spännande fenomen.

Egentligen handlar ju nämligen hela låten om att Lou Bega är rätt lösaktig av sig, vilket han skryter om med glimten i ögat. Och det problematiseras ju på inget sätt, att han har en flickvän i varenda stad han besöker. Det verkar till och med vara ett väldigt praktiskt arrangemang. När han är i Rom besöker han sin italienska flickvän och när han är i Alaska sin eskimåflickvän. Alltid någon som tar emot honom istället för ett enstaka trist distansförhållande när han reser jorden runt.

Nu tror jag inte att man ska se Lou Begas video som något seriöst inlägg i den ständigt pågående och spännande diskussionen om mänskliga relationer, men däremot så funderar jag på om det inte finns ett par vettiga korn i den.

Alla de här tjejerna som tillsammans kvittrar om Begas kvaliteteter som pick up artist, de har trots allt vissa likheter med diskussioner som förekommit i min bekantskapskrets. Som när tre av sex närvarande tjejer vid bordet under visst fnitter kommer på att de legat med samma kille och finner det hela ganska underhållande. Sådant händer. Jag har haft rätt intressanta diskussioner på relaterade teman med folk.
Jag måste dock ta och fundera på hur det skulle se ut om könsrollerna var de omvända. Skulle en tjej kunna spela Begas roll, eller skulle hon bara bli sedd som en madrass, alternativt att man skulle kunna ha överseende med hennes sexuella utsvävningar? Jag har lite svårt att tänka mig ett gäng killar sitta på samma sätt. Men jag kan ha fel.

Och tja, det är den enda formen av distansförhållande som jag tror skulle ha en chans att fungera i längden. "Vi är ihop när vi ses, men inte resten av tiden". Det känns som en ganska praktisk lösning när man råkar attrahera eller förälska sig i folk som bor något hundratal mil bort.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
Lou Bega? Mambo Nr 5 var väl ocksaa hans verk?

upplägget är väl annars rätt identiskt med Presley's:

I've got only one girl
one in ev'ry town I go
I've got only one girl
one in ev'ry town!

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?