Storebror betalar!

Idag, när jag avslutat min lunch och begav mig hemåt från stan, så kom jag på mig själv med att lättat tänka "vad skönt att jag får CSN på fredag!". Och det är ju knappast en ovanlig tanke. Men sen så när jag började fundera på vad CSN är, så blev det till sist ett ordentligt uppslag.

Den senaste tiden har folk i min umgängeskrets klagat ovanligt mycket på staten. Det är storebror hit och 1984 dit. Den där staten alltså, den är ond och den är ute efter att sätta dit dig. Lämna inte ut ditt personnummer till någon, för då kan Farbror Staten kartlägga dig!

Vissa människor tenderar att se personnumret som någonting närmast heligt. De fyra sista siffrorna är någonting man ska skydda med sitt liv. Annars kan Storebror ta reda på en massa snask om dig. Om man samkörde alla Sveriges dataregister skulle man nog få reda på både att jag läser vid Stockholms Universitet, att jag befattar mig med BDSM-utövare och att jag är en sån där lajvare. Med mera.

Men tja, just idag är jag faktiskt rätt nöjd med staten. Den kan gärna få in mitt personnummer på listorna över en lajvförenings medlemmar, eftersom den finansierar mitt lajvande! Jag skulle inte dela ut pengar till en obestämbar massa på 5-100 personer att göra obestämd lek för.

Och inte nog med att staten finansierar mitt lajvande och mitt föreningsliv... sedan ett par år har staten även finansierat: mina biobesök, skivor, böcker, vintageunderkläder, sushiluncher, latte, fikor, okynnesfikor, tågresor, strumpor, baskrar, likörer, kuddar, lapptäcken, lajvkläder, lajvavgifter, fester, krogbesök, kondomer, kanelbullar, tyllkjolar, vantar, brodergarner, thailuncher, chokladdonuts, anteckningsblock, tuschpennor, akvarellfärger, julklappar, såpbubblor och onsdagsmiddagar.

Jag är student helt enkelt. Om ett par år ska jag bli samhällsnyttig är tanken, men just nu lever jag med rätt gott samvete på staten.

Kommentarer

Fast du lånar ju merparten av pengrna från staten. I slutändan hamnar du ändå på minus eftersom du ska betala en ränta på lånedelen som är större än bidragsdelen.

Jag har inga problem med at ge staten mitt personnummer, jag har problem med att staten är så snål med sina studiebidrag att det inte lönar sig ekonomiskt att ägna sig åt högre studier
Anneli sa…
Jag lever just nu på min mamma och tar inte ut lånedelen, det känns rätt onödigt att göra det innan jag flyttar ut. Och det har jag inte råd med om jag inte börjar jobba också.

Men tja, högre studiebidrag så att jag hade sluppit börja jobba vid sidan av för att ha råd med eget boende om ett par år vore småtrevligt.
Hans Lundahl sa…
Och sedan bestämmer storebror också om kriterier för vetenskaplig qvalitet ... dit hör, i moderna språk Chomskys transformational grammar om jag identifierat problemet rätt - att allt som hamnar före finit verb skall heta fundament, att subjektet kan "flyttas till fundamentet" luktar transformational grammar lång väg. Visst, jag plågade dig om détailler, i o m att jag är nyfiken på detta och andra system, men jag betraktar det intet som bästa sättet för menniskor att förstå grammatik, långt ifrån, och det är odugligt för klassiska språk (hvilket var anledningen att jag slapp det): det är bara det att det är det enda sättet för datorer att simulera förståelse för språk. Lyckas datorer verkligen förstå språk?

Sökningen var: "wo der Glauben geht hinaus, da geht der Aberglauben hinein" och jag fick upp irelevanta svar plus försök med stafningen: "wo das Leben geht hinaus ..."

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?