Det mest personliga är öppet för allmän opinion

Det finns tre saker, som det inte är helt korrekt att fråga ut folk om, och som man har full rätt att inte vilja berätta om eftersom de är så personliga. Jag pratar om religion, politik och sex.

Du måste inte prata om vilket parti du röstar på, en av grunderna med demokratiska val är att det inte är offentligt. Du har full rätt att slå vakt om din personliga integritet och inte berätta om din politiska åskådning. Dessutom är det ingen som förväntar sig att du ska tycka på ett visst sätt, som ren default.

Och så har vi din religiösa uppfattning. Den kan du liksom inte hjälpa, eftersom du förmodligen vuxit upp med den. Det är inte okej att klanka ned på andra för vad de tror på - för det är ju sant och riktigt för dem. Religionsfrihet är väldigt viktigt, liksom demokrati.
Och så har vi sexualiteten, den ständiga sexualiteten...

(Till er som läser den här bloggen och tycker att jag ska skriva mer om lajv och mindre om sex, kan jag upplysa om att nästa inplanerade lajv är Vändpunkter vid Lucia, och att ni då får ett lajvinlägg. Mitt sexliv planerar jag inte i förväg och därför dyker sexinläggen upp mer när jag har tråkigt).

Egentligen borde samma sak gälla för sexualitet som för politik och religion. Ens sexuella läggning är ingenting man själv riktigt styr över. Det borde vara grundläggande att inte behöva prata om sin sexuella läggning, och det borde inte finnas någon defaultinställning som man applicerar på alla som inte sagt någonting om den. Det borde inte heller vara allmänt accepterat att kommentera på andras sexualiteter i ordalag som "vidrigt", "sjukt", "förnedrande" eller "perverst", eftersom det folk tänder på förmodligen är det som känns sant och riktigt för dem.
Men så är det ju inte riktigt...

Jag har hört alltför många sorters sex refereras till i negativa ordalag, inte alltför sällan av människor som "aldrig skulle kunna tänka sig att prova på det själva!". Det handlar om allt möjligt; tidelag, hebefili, webcam-striptease, homosex, offentligt sex, analsex, voyeurism, BDSM, sexleksaker, prostitutionssex, engångsligg, vänsterprassel, oskyddat sex, lajvsex, wetsex, bukkake - egentligen lite vad fan som helst. Så länge det inte handlar om samtyckande heterosexuellt monogamt sex inom ett kärleksförhållande. Jag kan inte räkna antalet gånger som jag har läxat upp folk i min omgivning för att de refererat till andras sexuella preferenser som "motbjudande" eller "äckliga", eller åtminstånde "helt fel".

Och det räcker med att ta en snabb titt på valfritt internetforum där folk diskuterar sex (Med Helgon, ungdomar.se, Flashback och Allt för föräldrar som exempel). Man behöver aldrig leta länge för att hitta folk ventilera åsikter av den sorten.

Jag vet inte hur det är med er, men jag blir mörkrädd av sådant.

Kommentarer

Tiikeri sa…
Jag blir också mörkrädd.
virre sa…
Men jag tycker ju om att diskutera politik och religion.

För , det personliga är politiskt, till och med diskussioner om sexualitet är politiskt, allt är politiskt. Politik handlar inte om vilket parti du röstar på utan vilka val du gör i vardagen, hur du definerar dig själv osv. Eller det är så jag ser på det.

(Religion tycker jag personligen om att diskutera, för att jag till skillnad från sex har det)

Naturligtvis ska inte sådana kommentarer vara tillåtna, åtminstone inte för frivilligt medvetet sex mellan individer som är medvetna om vad de gör (jag kan inte se de olika former av utnyttjande som finns som något annat en förnedrande, och för jävligt)

Ah och du hänförde till tidelag också... Det som uppnår problemet där är att det är ett stort maktutövande och också skapar ett lidande som är halvt omöjligt att lyckas bevisa tillräckligt för att kunna användas i domstolar. (En uppenbar jämförelse skulle vara, skulle det vara rätt av en fullt medveten person att tilltvinga sig sex med någon som inte kan uttrycka sina åsikter och sin vilja)

Men förutom just det sista kan jag hålla med, bortsett från att om vi ska bli mörkrädda för allt sånt här så skulle vi vara tvunga att gå omkring och blunda och vägra se allt runt omkring oss.
Anneli sa…
Virre: Jag tycker det är intressant när djurrättsmänniskor å ena sidan pratar om djur som individer med rättigheter och en vilja, som de kan uttrycka - och å andra sidan är emot tidelag med motiveringen att djuren är hjälplösa och inte kan reda sig. Alla som har haft husdjur är väl rätt medvetna om att djur faktiskt är rätt bra på att kommunicera vad de vill.

Tja, åsikterna gör mig mörkrädd, alltså försöker jag upplysa folk om att de har fel :p

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det