Du är väl inte billig? - Du är ju gratis!

En sak som jag tycker är ganska fascinerande när man är aktiv i ideella föreningar, är att man så ofta förväntas att göra saker åt externa parter gratis - för man är ju ideell.

Jag sitter i styrelsen för en lajvförening, Tu Lajv, och för Sveroks Stockholmsdistrikt. Detta eftersom jag sedan ett par år tillbaka sysslar med lajv, och dessutom tycker om byråkrati och att engagera mig. Lite föreningsaktivitet är ju alltid trevligt.

Hur som helst, så händer det ganska ofta att vi blir kontaktade av olika externa parter, skolor, kommunen, bibliotek, som vill ha ett samarbete av något slag med oss. I regel går det ut på att de själva vill ha ett lajv eller någon som kan berätta om lajv, och tycker att vi ska ställa upp och göra jobbet åt dem. Jag har flera gånger blivit kontaktad av externa parter som vill att jag ska arrangera spårlajv för barn i elvaårsåldern, och ideellt då givetvis.

När man engagerar sig ideellt är det ibland rejält svårt att säga nej till folk som erbjuder en obetalt arbete. Man förväntas vara så intresserad av att sprida sin verksamhet, att man utan invändningar kan arrangera saker för bibliotek, skolor eller fritidsgårdar utan ersättning. Flera av mina föreningskamrater har drivit stora projekt helt ideellt, eftersom det i de här kretsarna ses som lite fult att säga att man faktiskt vill ha betalt för nedlagt arbete.

Jag vill inte ha pengar för att arrangera lajv - men jag arrangerar lajv främst för min egen skull. Det ska vara roligt. Och jag står gärna på mässor eller festivaler och marknadsför Sverok utan att få en krona för det, eftersom det är att sprida hobbyn som jag brinner för.

Däremot så är det allmänt otacksamt att dra i projekt som externa parter vill ha, och som man själv inte får någonting annat än jobb för. Jag vägrar principiellt att engagera mig i barnlajv eller att hålla föreläsningar på beställning, om jag inte får betalt för det. Att vara ideell är faktiskt inte detsamma som att vara gratis, och min tid är inte mindre värd än någon annans.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?