Ordsmideri

Häromdagen hade jag en rätt intressant diskussion med en gammal klasskamrat, som håller på en hel del med hiphop. Han länkade till ett Youtubeklipp med en hiphopare och estradpoet med kommentaren "Du är nog den av mina bekanta som jag tror skulle uppskatta det där mest".

Det är en sak som jag tycker är rätt fascinerande med hiphop, och det är hur närbesläktad genren egentligen är med spoken word, eller estradpoesi. Det finns en hel del svenska artister som jag gillar, för att de verkligen har en gåva när det kommer till att leka med ord.
Vackra budskap i all ära, men jag blir imponerad först när de kombineras med avancerade rimflätor och rytmiska rader. Jag själv har försökt att skriva liknande poesi i omgångar, men inte riktigt lyckats med det. Jag faller alldeles för lätt tillbaka i traditionell poesi, med ett tydligt versmått.

Det där är en sådan sak som jag tror ska bli vinterns projekt. Att leka med inrim, slutrim och rytmik utan att för den sakens skull falla in i klassisk poesi.

Förra sommaren i Frankrike satt jag på rummet med Emil Jensens skiva Mellansnack i högtalarna. Nu i somras lyssnade jag och Niklas på Svenska Akademien, och en hel del Loke faktiskt. Och nu i vintermörkret så myser jag med Navid Modiri och Gudarna.

Jag blir sentimental så fort det blir morgon eller natt
Någon har stulit mitt hjärta, ersatt det med en atrapp
En mekanisk bomb som tickar hysteriskt mycket
Det här är ingen kärleksdikt - jag vet vad du tycker om det.

Visste du att: min favoritfärg är både grön och röd
hälften av mina dikter handlar om hur det är att vara död
eller olika sätt att dö på
jag har inte krockat i någon bil ens
visste du att jag bröt min arm två gånger och hatar penicillin?

Nu blev det här inlägget ingen hyllning till hiphopgenren, som det lät som från början. Jag sitter bara här rätt stilla och tänker att jag också ska bli ordsmed någon dag.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
hiphoppens versmått: anapester med viss inblandning af jamber

polskerythmer fungera:

UU_U_UU_U_
UU_U_UU_U_
UU_UU_UU_U_
UU_U_U_U_

U=gifvetvis brevis och _=syllaba longa

eller obetonad och betonad

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?