Tuggummidans

Jag har erkänt dålig musiksmak. Följaktligen får jag lyssna på lite vad som helst utan att behöva oroa mig för att folk ska anklaga det jag lyssnar på för att vara oseriöst, mesigt, hjärndött eller töntigt.

Jag har förvisso en del musik i mina spelningslistor som jag skulle klassa som bra musik också, men den senaste veckan har dominerats av sådant som förmodligen kan klassificeras som dåligt. Jag har nämligen gått och blivit nostalgisk.

Det finns trendig nostalgimusik. Där innefattas alla sextioltalsrockbanden och sjuttiotalets ordsmeder. Den mesta gamla punken räknas hit också - den är inte ett tecken på dålig smak. Beroende på vem man frågar kan till och med vissa 80-talsband räknas som rumsren och trevlig nostalgi. Och sedan så har vi nittiotalet, som bara är vulgärt, hemskt och fruktansvärt.

Bara för att ge er ett par smakprov, så tänkte jag ägna resten av det här inlägget åt YouTube-länkar. Det här är ett urval av vad jag lyssnat på idag, och som är låtar jag faktiskt kommer ihåg från lågstadiet.


Av kommentarerna på framförallt Toy Boxs videos, så verkar det inte vara helt klart för många att det faktiskt inte är Aqua-ripoffs det rör sig om. Tvärtom, det finns en hel musikgenre, benämnd Bubblegum Dance, som både Aqua, Toy Box och liknande band faller inom. På Bubblegum Dancer hittar man allt och mer därtill om den sortens musik.
Jag ska dock inte glömma att all härlig skräpmusik inte kommer från förra millenniet. Jag är vansinnigt svag för tuggummitechno, men allehanda fjantpop, schlager och remixar duger egentligen fint. Ta det inte på för stort allvar, lyssna och skratta istället. Gör sig fint i kombination med en skål blandat godis och såpbubblor!

Kommentarer

NINA sa…
Tuggummipop tror jag är en vanligare benämning på svenska =)
Anneli sa…
Tuggummipop är nog ett vanligare samlingsbegrepp på svenska. Fast jag fick intrycket av att det på engelska finns skillnad i de benämningarna. Bubblegum dance sägs vara en blandning av bubblegum pop och eurodisco.

Men du har nog rätt ^^
Xhakhal sa…
*gömmer undan Hairspray, happy hardcore-mappen och Candyman m. fl*

SJÄLV lyssnar jag BARA på hårdrock, harcore power metal och AJRÅN MÄJDEN. Så det så.

Jag lovar.

*sparkar in Backstreet Boys under sängen, tillsammans med Grease*

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det