Av alla bisarra namn

Häromkvällen postade en användare en rätt rolig länk i IRC-kanalen jag hänger i (#sverok@quakenet). Det var frågan om en namngenerator, där man kunde skriva in föräldrarnas namn för att få tips på barnens. Uppenbarligen var generatorn statistiskt baserat på något sätt, ju vanligare namn föräldrarna har desto ovanligare blir barnens. Tyvärr är den inte helt bra, utan förhoppningsvis under utveckling. Bland annat så får man bara ett namnförslag per kombination av föräldrarnas namn. Jag lekte med den lite, och konstaterade att den ville ha mina föräldrars unge till att heta Heidi. Jag gillar inte riktigt det namnet, och är glad att jag har sluppit det. Kombinationen av mina morföräldrars namn resulterade i rekommendationen Helena, vilket jag tyckte var rätt sött, med tanke på att det är min mammas och mitt gemensamma andranamn, och ett namn jag tycker väldigt mycket om.
Sajten som har hand om namngeneratorn, Svenska Namn, länkar direkt till forumet på Allt för föräldrar. Det är ganska underhållande att gå in och kika på vad dagens småbarnsföräldrar har för namnfavoriter.

Med jämna mellanrum kommer det upp notiser i tidningarna om föräldrar som inte fått sina namnförslag beviljade av Skatteverket. Som föräldrarna som ville döpa sin dotter till Luleå, vilket ansågs vara skadligt för barnet och dessutom inte passande som namn. Däremot är det inga problem med att heta Paris, London eller Kiruna - som ju också är namn på städer, och som bärs av ett varierande antal svenskar.

En bekant till familjen satt i somras och ondgjorde sig över nämnda föräldrar, och undrade på fullaste allvar hur man kan vara så elak mot ett barn att man ger henne tredjenamnet Luleå. Jag har svårt att se problematiken, det klingar trots allt lite gulligt. Då har jag betydligt svårare för alla märkliga kombinationer som småbarnsföräldrarna på Allt för föräldrar vill döpa sina ungar till. Favoritkombinationen hittils är hon som ville döpa sina tvillingar till XANDER Silas Maximilian Lancelot och DRACO Heath Sebastian Jude.

Framförallt tycker jag att det är lite lustigt med folk som väljer namn som absolut inte fungerar på svenska. Varken Heath eller Jude kan väl anklagas för att följa svenska uttalsregler, och om det är språket som ungarna kommer att växa upp på, så är det väl en fördel om namnen går att uttala. Jag vet själv hur irriterande det är att vistas utomlands, där namnet Anneli är totalt obegripligt. När jag jobbade i Frankrike fick jag nöja mig med anything containing Anna and a Lee.

Jag tyckte också lite synd om den mamma som var förtjust i långa, tunga och romantiska namn, och funderade på att döpa sin son till Leopold. Problemet var ju att folk kommer att kalla pojken för Leo. Och det är ju inte alls samma namn! klagade den blivande modern. Men är det inte lite självklart att folk med långa namn kommer att få dem förkortade? Min kusin Eleonora kallas sällan någonting annat än Ellinor, eller ännu hellre Elle. Min bror Leonard har aldrig kallats någonting annat än just Leo. Och när jag träffade på ett syskonpar med de mycket otympliga namnen Maximilian och Alexander var det väl inte tal om att de hette någonting annat än och Max och Alex. Det är väl sådant som man som förälder med en förkärlek för långa namn får acceptera.

Kommentarer

Mårten sa…
Fast det finns även dom som byter namn.

Som ex denna kille som nu heter *Captain Fantastic Faster Than Superman Spiderman Batman Wolverine Hulk And The Flash Combined*

http://www.expressen.se/1.1356834
Mattlo sa…
Matilda + Harry = Isabella! Lol! :D :D :D
Mattlo + Harry blev totalvidriga namn. Men Isabella! <3
Mattlo igen. sa…
Och jag borde ha hetat Irmelin (ganska fint) eller Jesus (spännande! jag hade en docka som hette Jesus).
Disa sa…
Jag skulle tydligen heta "Emelie" om man körde på min fars egentliga namn, men eftersom han kallar sig för något annat borde jag kanske hetat "Evy". Jag gillar nog båda två.

Om mamma fick mig med min styvfar skulle jag heta "Aino". Det är ju också sött!

Jag tänkte lite vidare på saken och kollade hur det skulle funka om man är två flickor som både mamma och pappa, så jag provade med mig och Leni. Inte så fina namn alls.

Kollade med mitt ex. Inte så fina namn alls.
bittin sa…
den tyckte att jag skulle heta Justus /bittin

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det