Men se, då nalkas Lucia

Den senaste veckan har jag ströläst tidningaras rapportering om killen i Motala som inte fick bli Lucia, trots att han vunnit skolans omröstning med sisådär en 50% av rösterna.

Många av mina manliga bekanta skulle nog skaka på huvudet åt hela grejen, undra varför det är viktigt eller konstatera att killen nog inte borde ha kandiderat från början. Trots allt är ju Lucia en fin, svensk tradition och Sankta Lucia var ju kvinna.
Fast det där är ju egentligen ganska konstigt. Det svenska Luciafirandet har ju egentligen ingenting med det sicilianska helgonet att göra. Det har inte varit utbrett alls förrän på 1900-talet, men verkar ändå vara en av svenskarnas mest omstridda och traditionsbundna högtider - efter midsommar då. Julen är alla så överens om att den nuförtiden handlar om kommersialism och att mysa med familjen framför Kalle Anka, men Lucia är ju ändå en fin tradition, lite sådär lagom pseudoreligiös men ändå folkligt förankrad. Kanske är det därför som folk får för sig att allting måste följa en väldigt bestämd ordning just då.

Min högstadieskola var vansinnigt konservativ på området. Det var flickrep där alla skolans söta ljusa sopraner repeterade klassiska julsånger, och det var pojkrep där en lagom blandning av målbrottskillar, mörka basar och trettonåriga gossopraner skulle fås att sjunga staffansvisor någorlunda enstämmigt. Slutligen fick en hoper flickor leka runt och vara tomtar, för att göra det hela lite mera lättsamt. Lucia röstades fram av tärnorna, hon måste vara tjej och måste gå i nian. Någon offentlig skolröstning hade vi lyckligtvis inte.
Vi flickor uppmanades att vara graciösa, söta och rena. Flätade hår, rena ansikten, glitter och ljus. Inget bråk från tärnorna. Den brokiga manskören ikläddes strutar och fick pinnar med guldstjärnor - varefter de stod längst bak i tåget och viftade med dessa i takt till musiken. Boys will be boys. Jag behöver inte redogöra för hur det här stack i ögonen på mitt fjortonåriga, altsjungande, vänsterintellektuella feminist-jag, eller alla turer fram och tillbaka och tjafs med musiklärarna vi hade. Att få tonåringar att följa "fina traditioner" är inte helt lätt och kanske inte heller särskilt önskvärt.

Jag vill istället lyfta fram ett positivt exempel, i min barndoms luciatåg på Visättraskolan i Huddinge. Jag tror aldrig att vi medvetet försökte skapa "mångkulturella luciatåg" eller någonting med en liknande PK-benämning. Däremot var musiklärarna och skolan väldigt bra på att faktiskt ge eleverna gehör för sina åsikter.
Att få på coola nästan tonåriga pojkar från förorten en dumstrut med stjärnor på kan vara tämligen omöjligt. Därför struntade vi i det, och hade tärnor av båda könen. Vi blev inte uppdelade efter vilka som skulle vara tysta, snälla och bli kvinnor, och vilka som skulle vara bråkiga, högljudda och bli män. Var det elever som inte ville sjunga hade vår fiffiga musiklärare alltid ett par tonboxar eller en blockflöjt åt eleven i fråga. När halva min klass i sexan med gemensamma ord förklarade att vi inte kände oss bekväma med "Kristus är född åt oss i Betlehem... kom låt oss tillbedja vår herre och Gud" ströks den sången helt sonika ur programmet. På det stora hela var de väldigt öppna för förslag och fördomsfria.

Och jag tror aldrig heller att jag har farit särskilt illa av att se lärarnas Luciarock för eleverna, när en 25-årig manlig vikarie med långt ljust hår och elkrona stod längst fram och fick eleverna att headbanga till Nu är det jul igen. Man måste få leka lite med fina traditioner, och levandegöra dem så att de blir någonting som målgruppen faktiskt vill ställa upp på.

Kommentarer

Många menar att luciatåget kommer ifrån en tysk pojkskola där de klädde sig i vita särkar och sjöng julsånger, andra menar att det kommer från staffanstågen där unga män gick runt mellan gårdarna och sjöng grova Staffanssånger för att få sprit (har du hört en ocensurerad Staffansvisa? Väldigt spännande grejer. "Nästa år när vi komma igen, gråter väl barnen i ungmors säng.)

Hur som helst så är luciatåget enligt båda dessa teorier sprunget ur manliga aktiviteter. Med det vill jag bara peka ut det absurda i att hävda att lucian som kvinna skulle vara en gammal tradition och inget om kvinnors delaktighet i luciatåg.
björn sa…
den textraden som kristoffer nämner finns i folk och rackars "äggavisan", där omkvädet går "maj är välkommen". den låter å andra sidan ganska "staffansaktig".

nu sätter vi maj i pigans säng
maj är välkommen
och akta dig väl för grannens dräng
sommaren är ljuvlig för oss alla

nästa år när vi komma igen
maj är välkommen
så står väl vaggan vid pigans säng
sommaren är ljuvlig för oss alla
Anneli sa…
Folk och Rackare har sjungit in en trevlig staffansvisa: Staffan och Herodes. Finns på samma skiva som Äggavisan. Björn, den kanske är något för dig?
björn sa…
jag har samtliga folk och rackarskivor redan :P
dom har faktiskt spelat in en hel julskiva. en väldigt speciell sådan.
första låten är inspelad på en flygplats, med ett jetplan som lyfter, och sista är inspelat på tunnelbanan, med dörrar som stängs och konduktörer i högtalarna.
Anneli sa…
Björn: Jag har inte lyckats hitta dem på vinyl, och tror inte att de är släppta på skiva. Kan du hjälpa mig?
StingRay sa…
För den som är ond och tycker om att stjäla musik från Internet i hopp om att göra alla kreativa människor fattiga så finns det en torrent på samtliga Folk & Rackare här: http://thepiratebay.org/torrent/3989488/Folk__amp__Rackare

Självklart hör jag till de som seedar.
StingRay sa…
...och appropå själva inlägget: Det är ganska lustigt att rektorn på skolan i Motala i ett svep lyckas dumförklara sina elever, visa att demokrati inte är något värt och hålla sig fast vid en korkad könsroll. Jag är imponerad.

Säga vad man vill om huruvida lucia kan vara man eller kvinna, men som rektor kan man inte låta sina elever rösta om något och sedan ändå bestämma åt dem när de röstar "fel". Det blir ingen vidare demonstration i demokrati...

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?