Det handlar nog om image

En av de mer centrala tjänsterna på Facebook går ut på att lägga upp bilder på sig själv och sina vänner, tagga folk på korten, för att man sedan ska kunna gå in via deras profilsidor och se bilder på dem. En trevlig funktion när man vill spionera lite på sina vänner eller hitta de där bilderna som de helst skulle glömma. Fantastiskt roligt är det när man hittar bilder på folk ur sin bekantskapskrets, som gärna framställer sig själva som hårda, macho öldrickare, där de är fjorton år gamla med för lång pannlugg och tröja som är kort i ärmarna. Facebook, alltså.

I och med att bilderna är så pass centrala, så handlar ju mycket av intrycket man gör på Facebook om vilka bilder som finns upplagda på en själv. Jag blev lite full i skratt när jag tittade igenom det femtiotal bilder på mig som ligger uppe, och konstaterade att bilderna där jag ser ut som jag brukar i mitt vardagsliv lyser med sin frånvaro.

Jag bläddrar igenom mitt galleri och hittar följande mer eller mindre komiska outfits:
Anneli på midsommar, i Svärdsjödräkt och med långt rött hår som flyger i vinden.
Jag i aftonklänning av turkost paljettyg, på min studentskiva
Jag som hobbyalternativ på klassfestlajvet förra hösten
Jag som snusmumriken, på väg till ett vinterlajv
Anneli på Selma Lagerlöf-lajv, i bahytt och lösmage
Jag på 40-talskabaré i hatt med flor

Det handlar om image. Det handlar visst väldigt mycket om image. Jag kan därför inte låta bli att tycka att det är galet roligt att så många bisarra outfits har hamnat på Facebook, och att de säger så galet lite om hur jag egentligen ser ut.
Förhoppningsvis får folk åtminstånde intrycket av att jag är cool och kreativ.

Kommentarer

björn sa…
hehe...
jag har en kompis som i vanliga fall har stora t-shirts och går runt i joggingbrallor och visar - rätt mycket de ofta färgglada kalsongerna.

han råkar däremot ut för motsatt effekt. han sjunger i gosskören och där är det ju strikta kostymkrav som gäller på konserter, så är de flesta bilderna på honom just kostymklädd.

sen vill han å andra sidan inte att klasskamraterna ska veta att han sjunger i gosskör, så han brukar tagga av alla bilder jag taggar på homom.
Disa sa…
Haha, jaaa, det kan bli så skoj. Själv har jag gjort två hela album med just mig, en med folk som ritat mitt porträtt och en med bara olika bilder på mig, många varav jag ser lite galen och humoristisk ut... På vissa bilder ser jag riktigt tråkig ut, på andra verkar jag ju vara en helkul människa.

Jag har ju t.o.m. ett helt album med mig och mamma där vi mest larvar oss... Men det är charmigt.
Virre sa…
Jag använder då inte bildfunktionen på facebook men...

bara någon enstaka gång, och den första gången jag bytte var det för politisk propaganda.
Anneli sa…
virre: Är Facebook politisk propaganda? :P

Bilder på folk som larvar sig med föräldrar är rätt gulligt :). Jag har nog bilder på min mamma på Facebook också, men det vet inte hon eftersom hon inte använder det ^^
Virre sa…
Nja alltså, på Burmas national så skulle man vita sin facebook bild. Ganska värdelös kampanj egentligen, men det kändes iaf som man gjorde något.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?