Femton år och okysst

Jag leker estradpoet när jag är hemma utan internet.

Det här är en text om det där med förälskelser och att bli uppraggad och allt sånt där. Min vän David brukar säga ”svep henne av benen, så blir hon din för alltid”, men sveper du mig av benen så blir jag bara omkulldragen. Och lite sådär tonårig och romantiskt känslosam. Och det kanske är mysigt att vara ung och romantisk...

men med den identiteten kommer osäkerheten
nervositeten och naiviteten.
Blir verbalt inkompetent, emotionellt inkontinent
där rök integriteten, jag är helt transparent.
Jag blir oerfaren, ung, jag blir femton år och okysst
respondera på mig snälla, jag blir sjuk när det är knäpptyst!
Analysera mig och se, jag är så utlämnad mentalt
att allt du gör är kollosalt och varje fel katastrofalt.

Ger man sig in i leken ska man vara rationell
och trygg och interaktionell, jag har valt bort emotionell.
Ska inte stamma tyst och rodna, inte famla med mitt hår,
inte tråna som i ensamhet, och sucka när du går.
För det är alteriteten i interaktionen
som styr attraktionen och blir erosionen
som bryter mig i flarn, för jag är inte resistent
jag sökte mumrikar som barn, ackommoderar konvergent.

Vill gärna vara i din närhet, men jag kan inte förstå
vad det är i allt du gör som verkar tilltala mig så.
Tala med mig som sig bör, och fortsätt njutbart fascinera,
imponera, intressera, men jag orkar inte mera.
För du har blivit personen som drar ur mig tryggheten,
självsäkerheten och erfarenheten
gör mig ung och dum och svärmisk, men visst känns det som ett hån
för den identiteten har jag vuxit ifrån.

Kommentarer

Mårten sa…
WOW! Ärligt WOW.

Jag vill säga mer men frågan är om det behövs. WOW

Jag får nästan känslan att du läst mina tankar här.

Den satte huvudet på spiken så att säga

WOW. Jag är imponerad.

Inte nog med att du är vältalig och känslosam du har även det där vältaliga känslosamma i denna text
Anneli sa…
Åh, jag blir så glad när jag får sån här bra kritik! :)
Ska läsa in den också, så att vältaligheten framgår ordentligt ^^
Mårten sa…
En av de rader som slog jag gillar extra mycket är

"Vill gärna vara i din närhet, men jag kan inte förstå vad det är i allt du gör som verkar tilltala mig så."

Jag har själv funderat på denna fråga.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det