Fulpoäng

Det här med fulpoäng är en typisk jämförelse som kommer upp med jämna mellanrum när man sitter i en blandad bekantskapskrets och pratar om sex, jag tror att det är ofrånkomligt. Och jag tycker att de är ganska fascinerande på ett sätt. Det handlar liksom om att omsätta sin promiskuösitet till en siffra.

Om det är någon som inte vet hur man räknar ut fulpoäng så finns det två sätt. Antingen så räknar man ut differensen i ålder mellan sig själv och den person man legat med som ligger längst bort i ålder, varefter man multiplicerar den siffran med antalet personer man har haft sex med. Alternativet är att man tar åldersskillnaden mellan den yngsta och den äldsta person man gjort det med, gånger antalet personer då.
Är man lat så använder man en uträknare.

Det intressanta är ju att de här siffrorna egentligen inte säger någonting alls om personers sexuella liv och leverne. De skenar iväg som sjutton om man råkar ha haft en sexpartner som är mycket äldre eller mycket yngre. Då får du räkna med att det där engångsligget med en 35-åring som du hade när du var 16 år och dum förföljer ditt fultal hela resten av livet. Dessutom är det rätt svårt att få något som helst grepp om vad som är vanliga siffror, och följaktligen säger din fulpoäng ingenting om ifall du har haft ovanligt många partners eller ovanligt få heller.

Slutligen finns ingen riktig definition på vad som räknas som sex i fultalssammanhang, som godkänns av alla. Personligen tycker jag att det är ganska löjligt att, som sajten, inte räkna handsex eller oralsex som sex. Men eftersom folk inte är överens blir det också en felkälla.

Jag tror egentligen att hela fulpoängsgrejen är till för att kunna kasta i ansiktet på folk att de minsann är slampigare eller fulare än vad man själv är. Men tja, om man nu känner för att se på sina sexpartners som något slags troféer så kan det nog vara roligt att samla på sig många poäng.

Kommentarer

Virre sa…
Ärligt talat, jag har 2 (1 * 2) eller hmm 0 (ingen åldersskillnad...)

så jag är patetisk oerfaren egentligen...
Anonym sa…
Du kan ju inte ha en så lång utläggning och inte ta med din egen fulpoäng!
Anneli sa…
Jag har inget större intresse av att lägga upp mitt fultal här, men det är inte så svårt att luska det ur mig om man frågar och nu är intresserad. :P
Xhakhal sa…
Vad gulligt! Jag hade inte ens hört ordet förut.
Anonym sa…
Jag har alltid mest sett det som en rolig lek, iom att den ger antingen asmycket information (om personen har haft sex med ett primtal många personer, med ett primtal i åldersskillnad). Eller bara lite information, om det är en tvåpotens med i leken någonstanns.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.