Manliga män buttfuckar

Det kliar i min inre språkvetare varje gång jag spelar spel med mina killkompisar. Anledningen är ett litet verb, klart inplockat från engelskan, som används så fort någon saboterar för någon annan i spelet. Verbet i fråga är att buttfucka.
"Men åh, nu buttfuckar du mig igen!"
"Känn dig buttfuckad!"

Analsexreferenser av den här typen verkar inte vara helt sällan förekommande i många mäns språkbruk. Alla vet vad uttrycket tappa tvålen i duschen syftar på och att det inte är någonting trevligt, och vem har inte hört någon klaga över att han blir rövknullad av chefen när det är för mycket på jobbet?

Med största sannolikhet bottnar det här i en föreställning om att analsex gör jävligt ont, och en rädsla av att bli utsatt för någonting så förnedrande som att bli penetrerad. Det är manligt att fjärma sig från så fjolliga saker som att vara mottagande part i sängen, och det är manligt att komma med brölkommentarer av typen höhö, analen är enkelriktad. Man är ju ändå en heterosexuell man som inte ägnar sig åt sånt där bajspackande. Samtidigt, så verkar det också vara grymt manligt att sätta på kvinnor på precis samma sätt.

I testosteronbrölandets högborg, Slitz, ägnar Stefan Jensen en artikel åt fenomenet, och skriver bland annat:
"Det största problemet med analsex har varken med rektalbristningar eller könssjukdomar att göra: Det är givetvis att övertala tjejen att ha det. Eftersom detta inte direkt är ett ämne man kallpratar om vid middagsbordet – och som i så fall bara skulle leda till det klassiskt irrationella kvinnoargumentet 'visst, om jag får köra upp en gurka i röven på dig' rekommenderar Jensen (...)"

Och jag är förmodligen en irrationell kvinna, för jag har lite svårt att förstå logiken i att förespråka analsex samtidigt som man är livrädd för att själv bli penetrerad av någonting. Om jag som kvinna förväntas tycka att det är jävligt skönt att bli tagen i tvåan, är det då konstigt att jag förväntar mig att en man skulle njuta lika mycket av samma behandling?

Och borde det inte kännas konstigt egentligen, att först beklaga sig över hur rövknullad man blir av chefen på jobbet, för att sedan gå hem och ge sambon samma behandling mellan lakanen?

Kommentarer

Wilhelm sa…
Buttfuckad är faktiskt något som jag aldrig hört. Men jag håller helt med om resonemanget annars.

Fast vanligtvis när det tas upp så handlar det om Homosexuella män jag menar en väldigt vanlig kommentar är ju

"Fan va äckligt det är med bögar!" säger den macho hetero killen för att sedan gå hem och ha analsex med sin flickvän...

Bra inlägg i vilket fall!
Först förstog jag inte vad du menade med det engelska uttrycket, men ah rövknullad.

Det handlar om makt positioner igen tror jag med, de flesta männen verkar mer eller mindre medvetet se världen utifrån sin penis.

Jag försöker undvika den här sortens idiotiska uttryck, men det finns alltid det här med att språkbruket blir normerat av vilka man umgås med.

Män (i allmänhet) uppfattar tydligen analsexet som den ultimata metoden att förstärka sig som de som har makt över sin kvinna. Kanske handlar det om madonna/hora komplexet, de vill ha madonnan förutom i sängen där hon ska vara en hora som följer deras minsta vink och bara är till för att behaga dem.

Den där Stefan Jensen borde få den där gurkan han är så rädd för, uppkörd där bak bara för "Eftersom detta inte direkt är ett ämne man kallpratar om vid middagsbordet", att kunna diskutera vad man vill med en stabil sexualpartner även i vardagliga tillfällen, känns som grunden för att bevara förhållandet stabilt och fungerande. Ett jämnställt fungerande sexliv börjar i samtalet om det.

Aha om du tror att de där testeron brölande männen bryr sig om något annat en sin egen njutning är du nog ute och cyklar är jag rädd.

För varje gång man tänker, det kan inte vara så illa, så blir det värre
Nyllet sa…
"Att tappa tvålen" syftar i och för sig på anal våldtäkt, och det måste väl ändå sägas vara viss skillnad på att bli våldtagen och att ha sex?

I övrigt håller jag helt med, och har själv konstaterat att hela analsexdebatten är väldigt könsvriden.

I delar av antikens grekland var det f.ö. små penisar som var idealet, och man hånade sina fiender genom att avbilda dem med enorma könsorgan. Det är lite intressant att där sex mellan män är normen är idealet en liten penis, medan ett heteronormt samhälle ser en stor penis som idealet. Man kan säkert dra många roliga iaktagelser ur det också. Det styrker onekligen teorin att penetration i sig är något förnedrande.
Nyllet sa…
Åh, och en synnerligen sammanfattande kommentar i ämnet finns i den ypperliga webserien Least I Could Do: http://www.leasticoulddo.com/comic/20070324
Wilhelm sa…
Glömde ett citat förut som verkligen går ihop med Tystverklighets svar

En väldigt vis Kvinna (och inte man som i vanliga fall när det gäller historia citat) sen en gång:

Vad alla män vill ha är en oskuld som är hora.
Jag håller med, men jag tror att man ska akta sig för att tro att den enskilda individen som använder sig av uttrycket skulle ha en dålig syn på analsex. Däremot så kan man se att vi har en kultur där män förväntas förfäras av tanken på att bli påsatta i arslet. Jag måste erkänna att jag själv giller schvunget i ordet rövknullad så jag använder det då och då. Jag och mina vänner har löst det hela med att säga "rövknullad på ett dåligt sätt" alternativt "rövknullad utan koncensus".

Men visst är det lite synd att man stigmatiserar en aktivitet som både många män och kvinnor finner väldigt trevlig.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.