Bara demonstrativ fördomsfrihet

En av mina manliga bekanta satt för ett tag sedan och beklagade sig över hur svårt vissa tjejer har för att tolka signaler som betyder romantiskt intresse från hans sida. Om man överöser henne med små romantiska gester hela tiden, bjuder henne på middagar och ser på klassiker tillsammans, så borde hon kanske förstå att det handlar om romantik, och inte bara något slags vänskapligt sexuellt tidsfördriv.

Det här är ännu mer intressant när det kommer till många tjejers attityder till samkönat flörtande. Jag undrar om det är något slags följd av det allmänt kända faktumet att många män tycker att det är sexigt när två kvinnor är intima med varandra som är boven.

För när man sätter sig i knät på en individ av det motsatta könet, kanske kysser honom på munnen eller lite på halsen, använder kroppskontakt och småtafsar, då är det alltid tecken på ett sexuellt intresse. Genom den sortens uppträdande visar man att man är attraherad av personen i fråga, och attraktion kan mycket väl leda till sex om den är besvarad. Men så fungerar det visst inte när det handlar om samkönad interaktion, eftersom många tjejer av någon underlig anledning har för vana att förstå det som att allt från oskyldigt rodnande flörtande, via tafsande till rent grovhångel, bara är tecken på att man är fördomsfri och wannabisexuell - men inte ska ses som sexuella inviter.

Eller så är det den här fina heteronormativa föreställningen om att kvinnor inte riktigt har någon egen sexualitet, utan ska spela svåra och vänta på att bli erövrade av män. Om en kvinna tar initiativet gentemot en man är hon följaktligen en slampa och billig. Låt gå, men när en kvinna tar initiativet gentemot en annan kvinna, då är hon bara oseriös. För det finns ju ingen man som kan erövra i sammanhanget!

Kommentarer

Virre sa…
Skulle man inte kunna se det som en effekt av synen på manlig kroppskontakt i det hetronormativa samhället.

En ide som slår mig, eftersom det anses så oerhört omanligt etc att män kramas och tar vid varandra, att vi män har blivit uppfostrade med att känna avsmak när vi har kroppskontakt (förutom när vi idrottar, för då blir det ett sorts alibi för det. Kanske för vi då spär på vår manlighet på andra sätt), så har kvinnor i det här samhället blivit invaggade i att identifiera sig att vara tvärtemot män. Att göra saker som inte är som "män" anses vara, är att bekräfta sig som en normativ kvinna som passar in i strukturerna. Dessutom som du påpekar, det passar in i den här bilden män matas med , att de ska vara faschinerade av två kvinnor som har sex, och sen gärna komma och rädda dem med sin penetration om jag förstått litteraturen rätt på området.

Hur som helst, det är en bild av hur kvinnor "ska vara", precis som hela det där fenomenet med att gå på toaleten tillsammans. Oavsett ålder, två pojkar/killar skulle aldrig kunna gå på toaletten samtidigt i det klimat som vi återfinner omkring oss.

Hmm jag undrar om jag inte tyckte något mer, men det tog tid att skriva det där så det har jag glömt.
Wilhelm sa…
Jag tror det handlar om att män har uppfostrats med att det är facinerande med två kvinnor som har Sex precis som Virre sa.

Jag tror också att det är kvinnor själva som gör detta mot sig, jag menar att en del kvinnor vill gärna tro att de är självständiga och jämnställda med männen (förutom sådant som lön osv) men vårt samhälle är långt ifrån detta.

När kvinnor klär upp sig så är det för att männen ska tycka att dom är snygga.

När kvinnor skönhetsopererar sig så är det för att männen ska tycka att dom är snygga.

När kvinnor blonderar sig så är det för att männen ska tycka att dom är snygga.

När kvinnor sminkar sig så är det för att männen ska tycka att dom är snygga.

Jag kan fortsätta ett bra tag till. Kvinnor är helt enkelt inte så frigorda som dom gärna framställer sig. Detta är dock och har alltid varit männens fel även om dom kvinnliga skönhetsidealen har ändrats genom århundraderna.
Anneli sa…
Wilhelm: Jag tror inte att det är så enkelt som så. De flesta kvinnor jag känner och har pratat med klär inte upp sig för männens skull. Kvinnor klär i väldigt hög grad upp sig för andra kvinnor. Det handlar väl om något slags social hierarki.

Det jag är mest nyfiken på är väl just att kvinnor så sällan tolkar sexuella inviter från andra kvinnor som just sådana.
Virre sa…
Ja jag tänkte ryta åt Wilhelm att sluta skuldbelägga kvinnor...

Som Anneli säger så handlar det lika mycket om att göra saker för andras kvinnors skull, och de överordande könsrollerna handlar om dig också.

Även om man (och i det här fallet är man rätt ord (; ) är medveten om könsrollerna så försöker man ändå anpassa sig och klä sig rätt enligt dem, det gör du också Wilhelm, du anpassar dig fortfarande efter normer om hur man ska göra, och identiferar dig efter dem.

Naturligtvis slår de hårdare emot kvinnor, men att säga att kvinnor bara försöker behaga män är inte rättvist.

(Och sen var det något mer igen)
Wilhelm sa…
Ryta? Det låter väldigt aggresivt jag sa faktiskt bara vad jag tyckte.

Men jag inser såklart att jag råkade gå Of topic när Anneli svarade. Det tar jag på mig.

Om ni tycker att jag har totalfel så desto bättre då kan vi diskutera.

Visst kanske gör jag det lite enkelt för mig men jag tror faktikst på vad jag skrev. Sen var det dumt att jag fick det att låta som att detta bara gäller kvinnor.

Alla människor faller självklart in i detta för att anpassa sig, självklart gör jag det också men som Virre sa så är det en del av samhället.

Det betyder inte att jag är för detta och jag diskutterar gärna mer, fast jag undrar om blog kommentarer är ett bra medium för det.
Virre sa…
Wilhelm, jag har fått det förklarat för mig att jag missförstod dig så
Ozeloten sa…
Dock har det krasst vissa fördelar med att tjejer sällan tolkar att man hånglar och likande som något mer och det är att man inte behöver vara lika rädd för att personen får för sig att man är dökär i den och vill ha förhållande och barn, utan troligtvis tolkar det som bara vill ha det lite trevligt.

Personligen skulle jag kunna hångla med både en tjej eller kille för att det är mysigt att hångla lite med någon kompis, random what ever eller för att jag seriöst är intresserad av personen i fråga.

Är synd att det tolkas så olika, men sammhället i stort tänker tjej-kille = par, tjej-tjej = kompisstrul, kille-kille = fel. Vilket är förkasstligt :(
Anneli sa…
Ozeloten: Jag tycker också att det är skönt att man kan hångla eller ha sex med folk utan att de tar för givet att man är dökär och vill ha förhållande och barn. Det är bara den där könsuppdelningen som du också tar upp, som jag är rätt störd på ^^'

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?