Slängpolska

Jag älskar att dansa slängpolska. Det är en fantastiskt trevlig dans, man blir inte alltför yr men rör sig på roliga sätt, och den är perfekt att samtala, konspirera eller flörta samtidigt som man dansar. Nu på söndag måste jag verkligen försöka ta mig iväg till Skeppsholmsgården och hoppas att jag hinner dansa med min vanliga danspartner en kväll till innan han flyttar. Det är rätt kul när man är samdansad med folk, så det är mitt helgprojekt tror jag.

Idag har jag lekt vidare med Spotify och hittat en galet medryckande slängpolska. Det rör sig om polska nr 23 efter Byss-Kalle. Jag hittade dessutom noter på internet utan någon värre ansträngning. Den ser ut att kräva en hel del fingerfärdighet, men jag tror att jag kan klara det med lite övning. Det blir till att ta fram fiolen och öva lite, antar jag. Det här är en utmaning för mig! Och det är också kul.

Jag tyckte mest att jag kände igen den väldigt väl också, jag har dansat till den på Skeppis den där gången när Sonus spelade och det var fantastiskt bra, det är jag rätt säker på. Sedan när jag pratade med Karl Victorin så lät han igenkännande och sa "men den spelade vi ju på Selma-lajvet också". Alltså har jag med rätt stor sannolikhet dansat slängpolska till den här myslåten i bahytt och lösmage!
Jag har en utmaning till mig själv över jullovet alltså. Nu gäller det bara att jag skaffar en ny e-sträng också, sedan jag råkade ha sönder den gamla. Detaljer!

Kommentarer

Virre sa…
uh Fiol e-sträng dyrt.

(Vilket påminner mig om att jag borde stränga om hela gitarren)

hmm undrar om man kan spela bodhrán till polsker.

Lycka till
Anneli sa…
Stränga om hela fiolen har jag bordat göra i ett par år, men så länge den är spelbar så fungerar den. Jag borde dock skaffa mig en fjärde sträng, och stämma den ordentligt.

Bara man har lite taktkänsla så borde man väl kunna spela bodhrán till polskor? Det enda som är knivigt är ju att få till tretakten. Det är jättemånga som inte är uppuxna med folkmusik som har svårt för den, av någon anledning.
Virre sa…
Saken är den att rytmen i Irländsk musik har sin grund i melodin, så Bodhránen ska spelas för att förstärka rytmer och accentera den, inte vara drivande.

Sen har jag hårt att svenska folkmusiker ser ner på rytminstrument, eller iaf bodhráns.

Fast det borde nog gå ändå
Anneli sa…
Rytminstrument ska ju inte vara drivande i svensk folkmusik heller, man markerar takten med stråkrytmen, men jag kan inte tänka mig att någon skulle misstycka till att bli ackompanjerad på en trumma.

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det