Som en oas i stadens larm och brus

Under adventshelgerna varje år står jag i fiket på Kapsylens Julmarknad. Min moster Ingela bakar bullar och ostgifflar (de är berömda, det har stått om dem i DN). Jag brygger kaffe, är trevlig mot kunder, diskar och klär chokladkakor med blockchoklad. Det är ett trevligt jobb på det stora hela.

Kapsylen, ett arbetskooperativ på Tjärhovsgatan i Stockholm, känns ganska mycket som en oas i julhets-Stockholm. Fiket är galet billigt, alltid hem- och nybakat, julmarknaden består av keramik och hantverk. Förra veckan kunde jag inte motstå att inhandla en handtryckt top med den första kvinnan i rymden, idag blev det en palestinasjal (importerad från Palestina av ett par medlemmar i huset). Ett par gånger har jag blivit rejält förvånad av att utländska turister (förra veckan ett trevligt tyskt par) hittat upp till julmarknaden, vi känns inte så värst kommersiella eller ens särskilt utåtriktade. Så det blir liksom ganska lugnt, trevligt och allmänt mysigt.

Idag däremot, så har det varit allt annat än lugnt utanför Kapsylen. På väg till jobbet möttes jag av poliser i piketbussar och neonfärgade västar. Det är 6 december, Salemmarschen, och tydligen var det aktivistsamling i Kapsylens källare, på Kafé 44. Strax efter att jag passerat stängdes gatan av, och folket efter mig blev kroppsvisiterade. Vi var väldigt sugna på att gå ner och be poliserna som tryckte i valvet att tända marschaller och sopa när de ändå var där. Det gjorde vi dock inte.

Jag kan inte låta bli att tycka att det är ganska obehagligt att bli stoppad på väg till jobbet av polispiketer.

Nåväl, nästa vecka är det ingen Salemmarsch så nästa vecka kan ni förmodligen besöka mitt jobb utan att besväras av ordningsmakten. Jag rekommenderar en billig fika, om ni ändå befinner er på Södermalm.

Veckans tips, alltså:
Kapsylens julmarknad, Tjärhovsgatan 44
Keramik, hantverk, fik. lördag, söndag 12-17. Adventshelgerna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?