Vinter i mumindalen

Herregud, människa, vad hände med dig på vägen? Du var kreativ och poetisk, livsglad. Du var anarkist, du var öppen. När blev du en integritetskränkt, förnumsig neurotiker? Du himlar med ögonen och tittar bort, svarar nonchalant. Du skryter och hävdar dig, skriker och är noga med att vara bäst, mest och duktigast. Du har sakta utvecklats till en renodlad elitist.

Och här sitter jag med min kommunistuppfostran, lika för alla; och min låga respekt för andras egendom. Och jag blir illa berörd och chockad när du pratar om den mycket viktiga skillnaden mellan privat Coca Cola och allmän. "Jag har ingen skyldighet att bjuda er på det som är MITT" - nej, men vad häde med generositeten, du? Är det moderatföräldrarna som förmanat dig? Man ska göra rätt för sig här i världen, jobba och inte snylta på andra. Man håller i sitt. Och här sitter jag och är samhällsparasit, går på CSN, har inte föräldrar som betalar mitt inackorderingsrum, kan inte flytta hemifrån än.

Du tillhör den andra sidan, du har blivit främmande, och det är en kränkning av din integritet när jag frågar vad du säger om mig bakom min rygg. Det har blivit vinter i mumindalen, du har blivit symbolen för allt jag inte vill stå för.

Ge mig ett ljus, en gruppgemenskap och en stor palestinasjal så jag har någonting att värma mig med i vintermörkret.

Kommentarer

Morn sa…
Jag blir lite fundersam vad du syftar på här. Då annat än det som står i klartext.

Dock vad som gäller att dela med sig av sin Cola så är det ett val. Jag kan välja att vara snäll och ge till dig men jag måste inte. Jag har den friheten att själv välja när jag vill vara generös.
Wilhelm sa…
Jag tolkar texten som att du har förlorat någon som en gång var den vän. Tro mig det har hänt mig otaliga gånger, det känns till och med som att jag med ett par års mellanrum byter hela min bekantskapskrets mot en ny. Men det behöver inte vara till det sämre.
Mattlo sa…
Det är verkligen ledsamt.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.