Bloggare + tjej. Tjejbloggare

Idag skriver DN Söndag om den nya generationen feminister - tjejbloggarna.
Det handlar om unga tjejer som varvar sitt vardagsbloggande med kritiska inlägg om sexism och utseendefixering. De blandar "dagens outfit" med att kämpa mot skönhetsidealen. Tidningen kallar dem för en modern blogg-Grupp 08 (givetvis en referens till feministgruppen Grupp 8) Men allvarligt, låt mig gråta lite över det här...

"22-åriga Hanna Fridén är den informella ledaren för denna 'Grupp 08' (vars medlemmar ofta är stockholmskor och vars antal växer likt slagslämparna i 'Fight Club'). En bra dag kan hon ha så många som 20 000 besökare. Här för hon en ständig kamp mot sjuka kroppsideal och ungdomlig tristess, lägger upp bilder av sig själv i olika kläder och kritiserar det hon ogillar."

Jag kände att det vore fel av mig att dissa Hanna Fridén som feministikon innan jag läst hennes blogg, så jag fick in på hennes blogg och läste ett par sidor ner, och allvarligt: på vilket sätt är det här den nya generationens feminism? Fridén är väldigt vacker och lägger upp mycket snygga bilder på sig själv, hon vardagsbloggar om sina kläder, vad hon gör, flytningar, utekvällar, ragg, och klagar över att folk tror att det hon skriver är en modeblogg - men var är de knivskarpa feministiska analyserna? Var är det som gör Hanna Fridén till en förebild?

En annan av de unga tjejerna som i DN omnämns som bloggfeminist är Annika Marklund (som är dotter till Liza Marklund och som jag själv bara känner igen som kommunistbruden i Populärmusik från Vittula), vars blogg återfinns här. Inte heller Marklunds blogg innehåller några djupare analyser, första sidan fylls av bilder på henne själv, ett inlägg om väldoftande badvatten och reklam för hennes förhoppningsvis mer kvalitativa krönikor i Aftonbladet. Uppenbarligen är Marklund ung och smart och problematiserar smalidealet bland unga tjejer - och ja, det ligger uppe ett par inlägg om retuschering och anorexi - men problematiserar gör de knappast. De lyfter upp ett problem men bryr sig inte om att göra mer än raljera över det.

Tjejbloggare, alltså. Morgondagens feminister. Unga, smarta och visar Dagens outfit. Jag inser trött att till och med Blondinbella producerar mer politiskt och intellektuellt material än vad jag hittar hos denna Grupp 08. Men uppenbarligen är det såhär tjejer måste göra för att bli framgångsrika bloggare. Lägg upp många bilder på dig själv, var snygg, och varva "idag åt jag sallad och hade röd tröja på mig" med ett och annat "jag tycker det är fel att tjejer förväntas vara så smala".
Men på vilket sätt är det här smart? Och på vilket sätt är det en feministisk manifestation att visa upp sin nya designerkofta?

Jag funderar på om det är det som skiljer Jeu de rôles från framgångsrika tjejbloggar. Jag försöker att skriva om intellektuella ämnen snarare än dagens outfit, och jag tar för givet att ni är totalt ointresserade av att läsa om min jakt på rena underkläder, min nya fluffklänning eller mitt senaste engångsligg.

Kommentarer

Minuo sa…
Jag har kollat igenom en hel del bloggar, men den jag funnit mest intressant är din av just den anledningen (och lite kanske för att du är en av mina vänner) att du skriver intellektuellt,lärorikt och om intressanta saker man inte alltid kanske tänker på själv.
Stör mig extremt mycket på tidingarna som skriver saker som inte alls stämmer. Ex. att blondinbellas blogg skulle handla om mode och bla bla bla och fick det att låta som om hon var en proffisionell tjej som gick på varenda modevisning som visades...När jag gick så var det enda jag såg att hon hade köpt ett par nya glasögon och någonting mer...interesting? Don't think so.
You rock girl <3
Virre sa…
Du får inte glömma att media är rädda... de är rädda för att de ska komma en ny våg av modiga feminister som skakar på patrikaliatets grundstrukturer, de släpte försiktig fram dem på 90-talet. "Vi låter er klaga lite på det här med könsrollssamhället och att vi har olika lön" så att det blev accepterat att det är ett problem, men när det börjar närma sig att vi anfaller grundproblemet, det vill säga att det är män som formulerar problem och sanningar och som hörs, då blir de rädda.

Eller något sånt... Media vill inte släppa fram åsikter som emot säger de själva.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?