The cell block tango

Pop!... Six!... Squish!... Uh uh!... Cicero!... Lipschitz!...

De senaste dagarna har jag suttit och lyssnat på musikaler, och eftersom jag råkar tycka att Chicago är en rätt trivsam musikal, så har jag petat in ett gäng låtar från film-soundtracket på min spellista i Spotify. Däribland en som jag finner ganska intressant: The Cell Block Tango. Länken går till texten.

Det jag tycker är intressant, om än på ett negativt sätt, med Cell Block Tango är att den förklarar fem av kvinnornas motiv till morden på sina män. Och de är onekligen ganska enkelspåriga. Av fem så är det tre av dem som har ihjäl sina män på grund av otrohet eller dubbelspel. En av dem förgiftar sin sambo eftersom han visar sig ha sex olika fruar vid sidan av. Velma skjuter sin man och syster när hon kommer på dem med varandra, och den sista av de muntra mörderskorna har ihjäl konstnären hon lever ihop med för att han ligger runt i hopp om att finna sig själv.

Eftersom det är kvinnorna själva som framför musikalnumret är det klart att hela låten handlar om att deras brott "förvisso är mord, men inte brott" eller att karlarna får skylla sig själva.

Jag kan tycka, att om man ska göra ett nummer som går ut på att legitimera brott, så kan man väl åtminstånde låta männen tillika mordoffren ha begått några motsvarande brott tidigare. Och nog finns det väl betydligt värre brott man kan begå mot en kvinna än att vara otrogen mot henne? Att otrohetsmotivet är så pass dominerande tycker jag faktiskt är ganska anmärkningsvärt. Är det ett brott som man kan utsätta någon för utan att denna blir ett offer (till skillnad från tja, misshandel, sexuella övergrepp?) eller är det helt enkelt någon manusförfattare som ser det som motiverat att skjuta sin karl för att han inte är exklusiv?

Nu ska väl givetvis inte Chicago ses som en seriös röst i någon diskussion om brott och straff, med tanke på att det är en musikal som handlar om att bli känd som brottsling, men det hindrar mig inte från att tycka att de här mörderskorna har något bisarra motiv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.