La vie est comme un boîte du chocolat

"Livet är som en chokladask, man vet aldrig vad man får". De bekanta orden känner säkert en hel hoper igen, de kommer från den lite småsöta filmen Forrest Gump. Och nu såhär i jultider kommer jag rätt ofta på mig själv att sitta med en Aladdinask, så då tänker jag på det citatet.

Det är egentligen inte så träffsäkert på Aladdinaskarna. Trots allt står det en förteckning över bitarna i locket. Och det är ju rätt praktiskt egentligen, att den finns. Då vet man vad man får och slipper otrevliga överraskningar. Å andra sidan så blir det så klart när det kommer med en förteckning, vilka chokladbitar det är som folk väljer bort. Som Körsbär i likör. Till och med Marabou själva vet att folk väljer bort den - det är alltid den som är kvar sist på det övre lagret i Aladdinreklamen.

Fast samtidigt så skulle ju inte Körsbär i likör finnas kvar, om det inte var folk som ville ha den. Jag är rätt glad för den, det är min favoritbit faktiskt. Så "Livet är som en chokladask, alla vill ha ut olika saker av det" kanske vore ett mer träffsäkert citat.

Idag hittade jag en chokladask i skåpet där någon fuskat och börjat på det undre lagret i förväg (för så får man göra på julen). Jag hittade fyra bitar Ägglikör, tre Likörtryffel och tre Körsbär i likör. Det äger att inte ha samma chokladsmak som resten av familjen!
Vilka är dina favoriter i Aladdinaskarna?

Kommentarer

Tiikeri sa…
Nougaten och den med en nöt. Men det kanske är paradisasken?
Emil sa…
En annan visdom är ju att "krogen är som en chokladask - i slutet av kvällen är alla godbitar tagna, och kvar är bara några spritfyllda äckel i hörnen".

Jag tar alltid gräddnougaten först - för att jag tycker att den borde vara godast. Dock misstänker jag att den inte skulle få högst betyg om jag gjorde en seriös provsmakning. Lustigt. :P

Trevlig blogg förresten. Jag hittade den via Vändpunktergruppen på fejan.

/ Garderobiären
Calvino sa…
J'aime tous les morceaux de chocolat. Il faut qu'on n'établit pas une discrimination entre leur. Ils pouvent devenir tristes. Ils sont très sensibles, les morceaux de chocolat.

Tjena, det här är Kalle från Uppsala. Jag hittade din blogg när jag sökte på "Jeu de rôles" i något slags trevande försök att lära mig lite om den franska rollspelshobbyn. Trevligt att se att du också koketterar dig med franskan; det är så sällan nuförtiden man hittar någon som hyser några varmare känslor för detta språk, som ju ändå är kärlekens!
Hans Lundahl sa…
är pistachemassan i aladdin eller paradis?

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?