torsdag 29 januari 2009

Raggskola för nördar

Älskade nördkillar! Ni är helt jävla underbara! Ni har intressen och mål, ni är smarta, ni är pålitliga och speciella. Ni finns där man behöver er och ni är inte så jävla fixerade vid er egen image - att verka snygga och coola. Ni är fantastiska!
Så, varför hör jag ändå så ofta er klaga över att ni inte har flickvänner eller inte kan prata med tjejer? Är det så att Magic the Gathering, Ubuntu Linux eller kvantfysik i sig är sådana turn-offs att alla flickor utan att tveka går i kloster vid blotta tanken på dem? Nej, jag tror inte det. Låt mig försöka reda ut ett par missförstånd.

"Tjejer tycker att Linux är avtändande"
En av mina vänner, som är skicklig basist, konstaterade lugnt att han inte får ligga trots att tjejer i allmänhet verkar gilla musiker. Jag flinade och förklarade att "det är för att du bryr dig mer om basen än om brudarna".
Det är väl i sig ingenting avtändande med varken basister eller fri mjukvara-aktivister, men om du vill få tjejer är det en bra idé att visa dem lite uppmärksamhet. Det är spännande med killar som har intressen, men inte särskilt sexigt att slåss med ett operativsystem om din lediga tid.

"Det är bara idioter som utnyttjar tjejerna som får dejta"
Många nördar verkar ha een bild av att alla kombinationer av "snygg tjej" och "vilja ha sex" är obehagligt, sexistiskt och rent tölpigt beteende. Själva däremot "respekterar de tjejerna". Men snälla, fastna inte i schyssta killen-rollen. Om du vill ha en romans med henne kommer inte hundra koppar te kunna förmedla det, eller hur många gånger du än låter henne gråta på din axel. Visst, tjejer tycker om förstående vänner och te, men tjejer tycker om att hångla också. Och de där buffliga killarna som får brudar, får dem ofta för att de signalerar att de vill ha dem.

"Tjejer är inte som killar"
Folk som är ovana vid kontakt med jämnåriga individera v det motsatta könet - främst 14-åriga pubbekillar och spelnördar - verkar ofta få för sig att vi är något slags främmande varelser från en annan planet, eller så. Alltså blir tjejer automatiskt rätt läskiga.
Vi är människor vi också, som killar fast med bröst liksom. Och jag lovar, mina bröst är inte en särskilt stor del av min personlighet. Tjejer är rätt lika killar egentligen, vi tycker också om att ha roligt och vi är inte så svåra att prata med om man bara försöker.

"Populärkultur är för obildade människor"
Allvarligt talat - allmänbildning är sjukt sexigt! Det är mycket lättare att prata med folk om de förstår vad man pratar om. Det kommer inte att skada din image att du låtsas om att du vet vad moderna företeelser som Facebook, Blondinbella och Idol är. Du behöver inte låtsas tycka om dem, men du vet vad det är.
Efter att du har fått föreläsa om vikten av öppen källkod eller hur neutroner flyttar sig, så kan det vara en bra idé att prata om någonting lättare - eller kanske låta henne få en syl i vädret. Och det blir lättare om du förstår vad hon pratar om.

Det behöver inte vara svårt att prata med tjejer egentligen. Var glad, du är bra!

14 kommentarer:

Erika sa...

Bra sammanfattning! Jag stöter ständigt på flera skumma idéer hos nördpojkar om "det täcka könet", och varför de aldrig får till det. Angående Snälla Killen-syndromet (TM) skulle man väl nästan kunna säga att hela grejen med att "tjejer bara faller för killar som behandlar dem som svin" är något dessa snälla killar själva hittar på. Finns det någon statistik på att (mentalt friska) tjejer oftast faller för sviniga killar? Nej, skulle inte tro det. För övrigt hänger nog "spela vän så får du tjejen" ihop med myten om att bästa sättet att få ett ragg är att inte visa att man är intresserad som något total motsats till att vara för desperat.
Ett ganska stort problem kan nog också vara att killar som har noll erfarenhet av tjejer tror att bästa stället att ragga på är på krogen eller på fester, där de självklart bara flörtar med tjejer på grund av deras kön och inte för att de har tagit sig tiden att veta att personen de pratar med är ball och har coola intressen. Sista tipset borde vara att ragga på ställen dit coola tjejer går, typ spelmässor.

Wilhelm sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
kallebergman sa...

Punkt två tycker jag nästan är den viktigaste här. Jag tror vi nördkillar har lätt att drabbas av vanföreställningen att romantik är en väldigt asymmetrisk historia, där mannen är Jägaren och kvinnan det värnlösa bytet -- och att raggning alltså på något sätt innebär att hota motparten, rentav att bära våld på henne, och hur som helst kränka henne. Och, som ett korollarium, de som lyckas med sin raggning är de som inte har något emot att ägna sig åt denna kränkning, och som kan framhärda trots kvinnans försök att försvara sig -- id est, skitstövlar.

Botemedlet mot denna vanföreställning är förstås att inse att romantik är något reciprokt, och att du och hon är -- som någon uttryckte det -- medbrottslingar i ett sexigt brott.

björn sa...

såg den här och kom att tänka på det här inlägget:
http://www.youtube.com/watch?v=4d6Ak7K34f4&NR=1

Anders sa...

Bra inlägg. Som ett förflutet som kille med problem att attrahera tjejer i tonåren så skulle jag dock betona att problemet är allmän social inkompetens och dålig självkänsla, att man liksom inte tror att man duger och får det bekräftat om och om igen av alla misslyckade försök att närma sig tjejer. Tjejer tänder ytterst sällan på en kille som verkar osäker och nervös och försöker vara till lags på mer eller mindre klumpigt vis.

Är man trygg i sig själv, skiter i vad andra tycker om en (take it or leave it liksom), och lättsam typ kommer man mycket mycket långt oavsett hur "nördiga" intressen man har.

Ett annat bra tips tycker jag är att man aldrig ska se en tjej som ens "enda chans", funkar det inte med den tjejen finns det andra. När man har den inställningen i huvudet är risken mindre att man smörar eller ger ett desperat intryck. En tjej vill ju inte känna att hon är den enda killen kan få, utan vara en tjej som killen väljer trots andra möjligheter.

Sen är det detta med att många killar mognar socialt rätt sent, jag tror själv att jag som 15 - 17-åring var rätt hopplöst fall, men det gick ju liksom över av sig själv :-). Det gäller att härda ut... hehe. Å andra sidan fick jag ingen som helst hjälp under de åren om *hur* man skulle attrahera tjejer, trodde då att det liksom skulle räcka med att vara snäll.

Hans-Georg Lundahl sa...

Ärade "raggskola för nördar"!

Min taktik har varit, dels hjerta-smerta, dels att tala intressen och de principer jag skulle vilja uppfostra barn i, samt uppvisa de talanger med hvilka jag skulle vilja försörja fam. Ibland till samma person. Hvad gick snett?

Anders sa...

H-G: beror ju på sammanhanget väldigt mycket och i vilken fas i livet man är i. Men generellt är det nog så att man inte ska bli så väldigt konkret tidigt Den lättsamma flörtiga stilen är tämligen universell. Pratar man barn till exempel måste man vara super-smooth för att inte tjejen ska tänka "jaha, han vill ha barn med mig, och han har knappt lärt känna mig, uh-oh... skum typ".

Mycket handlar om finstämt socialt spel som inte är så lätt att beskriva i ord. Vissa har talang för det och lyckas charma kvinnor gång på gång utan att de egentligen vet hur. En bra förutsättning att ha i grunden som gör att det löser sig av sig själv för många är att bygga självkänsla och självförtroende så att man får rätt inställning. Känns det som tjejen är ens enda chans och man bara måste lyckas få henne då är det mer eller mindre dömt att misslyckas... den mentala inställnignen framkallar goofy behavior.

j sa...

Jag är med på allt förutom den sista,
att vara totalt oförstående inför idioti som idol och blondinbella är inget speciellt för just nördiga killar.
Det finns gott om nördiga tjejer som hyser minst lika mycket (ofta mer) förakt för företeelserna.

NM sa...

"Och de där buffliga killarna som får brudar, får dem ofta för att de signalerar att de vill ha dem."

Men där ligger lite av det kluriga. Hur signalerar man på ett bra sätt att man är intresserad av mer än att dricka te och prata? :S

Anneli sa...

Jag tror att ett ganska bra sätt faktiskt är att försöka vara öppen med det. "Öh bruden, vill du ligga?" kanske inte är den bästa saken att säga, men att lägga korten på bordet är oftast bra.

Annars tror jag på att våga närma sig lite fysiskt och se om du får någon respons på det. Jag har råkat bli uppraggad genom att lägga huvudet i knät på folk. Och tror faktiskt inte att det bara är tjejer som lyckas med det. Fast mest handlar det nog av att stämma av, prova och märka om det finns någon attraktion mellan er ^^''

NM sa...

Annelie:

Det låter vettigt! Men det är lättare sagt än gjort ju ;)

Anneli sa...

NM: Övning ger färdighet! ;)

NM sa...

Jag antar det. Som nybliven singel behöver jag öva.. :)

Kul inlägg det här i alla fall!

Hans-Georg Lundahl sa...

Hade en söt granne på nitti-talet.

EN ANNAN hade lagt hufvudet i knät på'na, så då var det liksom kört för mig ..