Tröjtryck!

Idag tänkte jag passa på att lyfta fram en designer som jag tycker gör så fantastiskt charmiga tröjor. Eva-Kajsa Nordenborg, alias Lady Kabash, har en riktigt trevlig serie tröjor med feministiska tryck.

Kvinnliga ikoner, superhjältar, vardagshjältar och symboler är temat. Lady Kabash har valt ut en hoper starka, coola historiska kvinnor och tryckt dem på tröjor. Alla tröjorna är dessutom handtryckta och av riktigt bra kvalitet. Jag har svårt att inte tycka väldigt mycket om dem.

Det här är min Frida Kahlo-tröja. Frida Kahlo var en mexikansk konstnär, och tillhör väl faktiskt allmänbildningen. Den här är lite extra häftig för att det är fastsydda blommor på tröjan i håret på Frida. Jag fick den i julklapp i år och tycker väldigt mycket om den här tröjan.

Nu i skrivandets stund har jag på mig en annan av Lady Kabashs tröjor. Det är en röd en med kosmonauten Valentina Teresjkova - den första kvinnan i rymden. Teresjkovas rymdfärd är än idag den enda rymdfärd som haft en alltigenom kvinnlig besättning.

Nu hittade jag ett foto på min Teresjkova-tröja, smakfullt buren ihop med pudelkjol. Den är klarröd och har texten "First woman in space, Valentina Teresjkova, 16th of June 1963, Vostok 6".

Den underbara tröjan med cyklarna hade ni fått se en av mina egna bilder på, om det inte var för att minneskortet till min kamera bestämt sig för att vara obstinat och spårlöst försvunnet (sitter inte i datorn, inte i kameran, så jag vet inte riktigt hur det gått till). Jag hade den på mig väldigt mycket i somras. Cykelsuffragett heter motivet, och jag hittade det ungefär samtidigt som jag började hamna i planeringstagen för Upp till Kamp!, lajvet jag planerade som projektarbete.

Jag är kort och gott såld på Lady Kabashs tröjor. Nu är jag inne på min tredje, och jag har faktiskt bara gott att säga om dem. Modellen sitter bra och passar fint ihop med mina övriga kläder, trycken är precis lagom kultursnobbiga för att ändå vara helt okej, och de känns väldigt bra att gå runt i. Att Lady Kabash dessutom säljer disktrasor med texten Killar Kan! är ju knappast ett minus.

Nästa gång jag har tid och pengar och traskar förbi butiken Under på Tjärhovsgatan 19 i Stockholm så kommer jag förhoppningsvis att komma därifrån med ännu en tröja. Jag är väldigt sugen på den med Ada Lovelace, begåvad matematiker som skrev det som idag räknas som världens första datorprogram. Den här tröjan är lite lagom hobbynördig, med tryckt html-kod på sig. Dessutom är den galet snygg!

Vill ni titta mera på Lady Kabash tröjor, så finns hemsidan http://www.ladykabash.se

Kommentarer

Wilhelm sa…
Ada kvinnan är intressant, men var inte Ada en förkortning eller så var det något annat för att hon var kvinna och därför sågs ner på innom Mattematik branschen.

En annan rolig sak är att hon alltid påminner mig om hur ordet "bug" kom till när saker krånglar med datorer. En gång krånglade datorerna enormt och det visade sig att en insekt hade krupit in i en ledning och dött där inne av den höga spänningen. Ända sedan dess kallas det bug.
Xhakhal sa…
Lovelacetröjan är SKITSNYGG. Get it get it get it.

Jag förtvivlar lite över att min är försvunnen ;_; Nästan så jag måste köpa en ny egentligen. Hur mycket kostar de? Deras hemsida är visst under konstruktion XD
Anneli sa…
Xhakhal: Jag gillar Lovelacetröjan, och så gillar jag modellen på de där tröjorna som inte är raka t-shirts utan mera figurnära saker.

Ladykabash.se är inte under konstruktion, bara Under. De brukar gå på en 200:- styck. Om man känner några stockholmare kan man nog få dem att köpa ut åt en också. :)
Xhakhal sa…
Det är en rätt söt ordvits, men jag vet inte riktigt om "Sidan är under konstruktion" kan tolkas på andra sätt än att sidan är under konstruktion...

Det är det figurnära som är det jag gillar minst med dem, mne det vet du nog redan XD Det kan man dremot bota genom att ha en långärmad tröja under. Då ser det lite bättre ut XD 200 kr, check. Det ska jag komma ihåg.
Xhakhal sa…
Den butik jag tittade på var alltså "Butik Under" som är under konstruktion enligt dem. Jag tittade på fel sida helt enkelt :P nevermind.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.