Jag gillar verkligen sunkhak

Idag kanske jag borde skriva om samma sak som all media gör, förlovningen mellan kronprinsessan Victoria och Daniel Westling. Antingen verkar folk vara överförtjusta och hypar, planerar kungligt bröllop och är allmänt till sig över de lyckliga unga tu, eller så sitter folk och är allmäna bitterfittor och undrar varför någon överhuvudtaget bryr sig om att Victoria förlovat sig. Det finns helt enkelt inte särskilt mycket kvar för mig att skriva om saken. Jag tycker att det är lite spännande med kungligt bröllop, på samma sätt som med typ nobelfesten. Det är glamour och en främmande värld. Men jag orkar inte hypa åt något håll faktiskt, så nu struntar jag i det.

Nu i lördags skrev jag tenta i fonologi och semantik. Uttryck och Innehåll, 7,5 hp, är alltså avklarad. Därefter bestämde sig jag, min sambo Hell och min sister in crime Jojjo, för att vi behövde eftertentakröka. Och var ska man göra det om inte på det sunkigaste sunkställe man kan hitta?

Det blev Nivå 22. Ett känt förkröksställe för folk i övre tonåren, där godisshotarna kostar 20kr och ölen 25. Alla vet att det inte är någon klass över huvudtaget att gå hit, men det är ändå alltid fullt. Pizzerialiknande sunkig nedervåning och rökig, kall terass med långbord.

Och tja, jag gillar verkligen sunkställen som det här. För man börjar alltid prata med folk, vi engagerade oss i konversationer med åtminstånde tre andra sällskap, vi bjöd runt en massa shots, allmänt snackade skit, och jag fick en mycket trevlig, "lagom kvinnlig drink" i cocktailglas för 60kr. Det är bra pris.

Sen så tror jag lite att grejen med att folk alltid börjar prata, är att det är så totalt prestigelöst att hänga på lagom sunkiga fjortiskrökställen som det här. Alla är vi lika sunkiga, och nedtagna på samma nivå. Alltså kan vi lika gärna glömma hur jävla coola vi egentligen är och ha roligt istället.

Tja, jag har nog aldrig egentligen förstått charmen med de där prestigefyllda inneställena kring Stureplan. Nästa gång jag går ut blir det kanske söndagsöl på det lokala sunkhaket, eller så blir det fjortiskrök på Nivå 22. Vem vet?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.