Väcka sympati

Jag har försökt följa med i Pirate Bay-rättegången via tidningarna åtminstånde lite, eftersom det är ett rätt stort och intressant mål. Men jag får erkänna att jag börjat få sjukt svårt för de fyra åtalade piratsnubbarna. De är tråkiga. De är buffliga. De har attitydproblem.

I senaste DN på stan frågas Peter Sunde ut om sina konsumtionsvanor. Spalten "Hej Konsument" påminner lite om en kompisbok, och är en allmänt kul grej. Tyvärr brukar de med jämna mellanrum råka ut för någon neggosnubbe som bara svarar "nej" på allting. Och Peter Sunde är tydligen en sådan.
Han inleder hela intervjun med "jag gillar inte Stockholm", följt av "ingenting blir gott i mikron" och "jag dricker inte kaffe". Enligt Sunde är nästan alla affärer överskattade, hans senaste fynd var en billig kortlek på Island, och det är skitirriterande att man ser 80-talsmode överallt.

Den senaste teaterföreställningen han gick på är "den jag deltar i just nu".
Jag blir rätt brydd över den sortens diss, och undrar i mitt stilla sinne varför Peter Sunde förväntar sig att bli tagen på allvar av någon annan, när han uppenbart inte tar rättegången på allvar själv. Att hela Pirate Bay-gänget sedan första dagen kallat processen för en teaterföreställning och varit uppenbart nonchalant ger inte heller så många sympatipoäng.

Svartholm Warg sa på presskonferensen enligt DN:
- Jag har redan mer skulder i Sverige än jag någonsin kommer att kunna betala av. Jag bor inte ens här. De får gärna skicka en räkning. Jag ska rama in den och sätta upp den på väggen.

Det kanske är en föraktfull attityd som sticker i ögonen på storföretagen som de är ute efter. Men någonting säger mig att den sticker ännu mer i ögonen på Medelsvensson. Varför ska jag, när jag har räkningar upp över öronen, sympatisera med en ohängd snubbe som ramar in sina och hänger dem på väggen för att demonstrera att han står över hela systemet?

Jag struntar i om det Pirate Bay-killarna står för är en bra eller en dålig sak, om de har kriminella förflutna eller om de är rättvisans väktare. De är tråkiga och har attitydproblem. Och väcker knappast mina sympatier.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?