I always fake it

Idag har jag fått resultatet på min senaste tenta, Uttryck och Innehåll, 7,5hp. Eftersom jag hade målsättningen att få C, så blev jag onekligen glad när det stod B i resultatkolumnen i Ladok. Det kändes allmänt bra.
Därefter bestämde jag mig för att läsa kursutvärderingen som jag inte närvarat på, och lärarnas sammanfattning på dessa, och blev sjukt förvirrad. Plötsligt hade inte jag och resten av klassen läst samma kurs längre.

Det hela min kurs tydligen reagerat på var att tentan inte påminde tillräckligt mycket om det övriga kursinnehållet, utan var svår och förfärlig. Någon av frågorna hade verkligen uppfattats som en kuggfråga, till min förvåning. Men uppenbarligen så är det inte hela min klass som inte begriper ordentligt, utan någonting i mitt tänkande som visst är kompatibelt med tentamina.

Jag tror att det helt enkelt är så, att jag är sjukt dålig på att panika. Jag har alltid hanterat uppgifter på så sätt att jag sätter mig och försöker ta reda på vad det är som frågeställaren vill ha av mig. Och om det inte är någonting jag egentligen har så stor koll på, så fejkar jag att jag har det. Kuggfrågan på tentan var i form av ett par citat ur tre artiklar, och frågan "vad menar författarna med de här citaten, förklara!". Självklart hade jag inte läst alla artikarna, men det borde ju inte påverka min förmåga att analysera tre citat. Särskilt inte när jag har ett hum om vad artiklarna handlar om efter genomgångarna på diverse seminarier.
Så självklart sätter jag mig och analyserar, alternativt bara fejkar, och uppenbarligen går det bra.

Jag har aldrig lärt mig att plugga ordentligt. Det är en av mina stora brister. Så jag är rejält glad över att jag är så pass oförmögen till att få panik över skoluppgifter.

Och B! Wohoo! Det får bli fira-öl när jag har fått CSN...
eller vänta, nej, då ska jag köpa glasögon... öh... jaja. Jag får få någon att köpa öl till mig, eller något.

Förresten! Jag vill ha en snygg, neutral vårhatt som jag kan ha på mig till vardags när det blir för varmt för baskern. Vad skulle det kunna vara för hatt? Kom med bra förslag!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det