Litteraturlistor

En av de grejer som jag tycker är svårast att forcera vid universitetet är faktiskt litteraturlistorna. Inför varje delkurs får man en lista med galet många böcker, sidanvisningar och förlag, och man har ingen aning om vilka som är viktigast, hur de ska läsas och om man verkligen måste skaffa sig alla. Min ekonomi har inte plats för en tusenlapp i litteratur jag inte kommer hinna igenom en gång i månaden.

Särdeles irriterande är detta när det kommer till språkvetenskaplig litteratur. När man måste ge sig ut på jakt efter understanding semantics, 400kr, som inte finns på Akademibokhandeln och som lärarna påpekar är viktig, trots att det gick bra att klara tentan utan den. Då vill jag inte riktigt vara med längre.

Och jag som hatar kurslitteratur, vad tror ni att jag har bestämt mig för att läsa i höst då? Litteraturvetenskap! På riktigt.
Jag tittade igenom litteraturlistan idag. Det var 11 sidor litteraturlista. Hur mycket som helst!

Mycket är förstås enstaka kapitel ur antologier, annat står och samlar damm i bibliotekens magasin eller i mammas bokhylla. Men likväl. I sommar ska jag läsa. I höst ska jag läsa ännu mera. Och jag som tror att jag ska läsa finska på kvällstid och jobba på juicebar samtidigt. Ojojoj. Önska mig lycka till.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
Två methoder:

1 kompendier, när enstaka kapitel ur böcker fotokopieras billigt

2 hela böcker men på antiqvariat

Funkar för Latin. Texten på Plautus komedier har föga ändrats sedan Curtius och grabbarne forskade i hans metrik på 1800-talet. Och små institutioner ha intet copyright-watchdogs snörflande öfver kopiatorn. Om det funkar för Litteraturhistoria vet jag ej.
Virre sa…
Umm

"Den här boken är jätteviktig men den är out-of-print" så skaffa den innan den här delkursen börjar.

Mmm

Populära inlägg i den här bloggen

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?

Sextips för jämställda heteromän

Gästblogg: Hur man fördelar talutrymme kollaborativt, eller Hur man pratar som en tjej och gillar det