Man måste förstå för att kunna lulza

När jag läste bild i högstadiet hade någon målat en dörr i bildsalen efter en komposition av Piet Mondrian. Mondrian är han den där nederländske konstnären som bara målade geometriska former och färgfält. Ni har säkert sett bilder av det slaget på lite allt möjligt. Som på diverse pappersmaterial, eller Nike-skor, eller på Yves Saint Laurents kända Mondrian-klänning. Det finns för den sakens skull ett programmeringsspråk som heter Mondrian också.

Självklart reagerade mina klasskamrater med bestörtning över att detta skulle vara konst. Det är ju som med den där jättekända målningen som är en svart fyrkant med en vit fyrkant i. Jag kan också göra en Mondrian i paint hur lätt som helst ju! Det är ju ingen konst, han bara lolar och kallar det konst ju. Jävla Mondrian. Nu ska hela klassen också börja kladda med fyrkanter, säga att det är konst och få MVG.

Min bildlärare, som var en klok kvinna, fastän hon var bildlärare, påpekade i den situationen att det inte riktigt fungerar så. Man kan inte sätta sig och leka abstrakt konstnär förrän man förstår abstrakt konst. För då har man ju egentligen inte gjort någonting som har med ämnet att göra alls. Man måste lära sig konst innan man får leka med den.

Just nu sitter jag hemma och pluggar inför en tenta i språkpsykologi (varför skulle jag annars ha tid att ägna förmiddagen åt Piet Mondrian?). Ämnet är ungefär lika abstrakt som stora delar av Moderna Muséets samlingar, och jag har inga läsanvisningar övor huvud taget. Det är ingen som bemödat sig om att tala om för mig vad som är viktiga delar av ämnet och inte. Däremot har vi fått leka och göra perceptionstester och andra små experiment, utan att egentligen veta vad de ska vara bra för - mer än att det är bra att få jobba lite själv och prova på. Det har ju inte legat någon teori över huvudtaget bakom våra ansträngningar. Nu ska jag sitta och läsa in all teori själv på en vecka för att inse dels vad jag redan har gjort och dels vad min lärare kan tänkas behaga fråga om på tentan.

Så jag känner mig onekligen lite tillbaka på högstadiets bildundervisning. Det är klart att vår professor kan leka med ämnet och göra roliga experiment - han är professor i det! Men att jag gör perceptionsövningar for teh lulz gör mig ungefär lika mycket till språkpsykolog, som det gör mig till konstnär att plagiera Mondrian.

Förresten så hänger den ena av tavlorna i inlägget på Moderna Muséet i Stockholm. Den andra gjorde jag i GIMP på 10 minuter. Gissa vilken som är vilken!

Kommentarer

Cia sa…
Mondrian <3
Etu sa…
Piet för mig är ett programmeringsspråk. Och bilderna du lade upp är för mig program.

http://www.dangermouse.net/esoteric/piet.html

http://www.dangermouse.net/esoteric/piet/samples.html

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.