Wö-öh-uh wö-uh, We are Swedish Vikings!!!1

YouTube är verkligen en av mina hatkärlekar på internet. Här samlas liksom essensen av mänsklig dumhet.

En av mina vänner länkade till en spellista med svensk folkmusik, eftersom han började diskutera med mig var gränsen ska dras mellan traditionell folkmusik, folkrock och loltechno. Det var en intressant diskussion, men det var nästan ännu mer intressant att läsa kommentarerna på alla videos där musiken spelas av något anonymt spelmanslag. Svensk folkmusik på YouTube, mes dames et messieurs...

Svensk Folkmusik är när Ultima Thule skrålar "Uti vår hage". Till detta visas bilder på sverigedräkten, svenska landskap och wööööuh Swedish Vikings! För självklart är vi svenskar vikingar, i alla fall de renblodiga, riktiga svenskarna. De har samma blodgrupp som vikingarna.

Det man inte ska göra med den sortens grabbar som diggar sånt här är att börja diskutera den klassiska myten om stora hårda vikingar med horn. Givetvis var alla svenska män vikingar, så självklart är vi alla vikingaättlingar idag. Självklart visar det på svenskarnas överlägsenhet att våra förfäder satte skräck i hela Europa på sin tid, erövrade Finland, Estland och England och var blonda, starka och hårda som stål. Jag påpekade lugnt för en sån här grabb att den klassiska bilden av the Swedish Viking kommer från nationalismen i slutet av 1800-talet, och inte alls har särskilt mycket med det som senare skulle bli Sverige på 900-talet att göra. Sverige fanns inte på vikingatiden.

Men nej då. Swedes are vikings. Ultima Thule makes Swedish Folk Music, and it is only foreigners and commies who think different. Jag ser inte riktigt poängen med att diskutera historia, när alla påståenden som har den minsta vetenskapliga grund bara är kommunistpropaganda.

Å andra sidan så är killarna som lägger upp sånt här på YouTube inte intresserade av svensk kultur egentligen. Eller av svensk historia. En annan användare lade upp en inspelad version av Fjällnäspolskan, en rätt trivsam låt. Till denna följer en lång, gnällig text om att svensk folkmusik är undertryckt och håller på att försvinna, eftersom dagens ungdom bara lyssnar på invandrarmusik och hiphop. Jag känner igen låten, eftersom min mamma sjungit den för mig när jag var liten. Den har en text om att utvandra till Amerika, och ett par loltexter bestående av fraserna "Alla kineser äter med pinnar" eller "Hela famijlen går ut med geten".

Men när jag skrev det så blev folk sura och markerade mina kommentarer som helt värdelösa. Det var det, för att bidra till att sprida vetskap om det svenska kulturarvet.

Kommentarer

Hans Lundahl sa…
Götaland hade få vikingar efter Beowulf, typ. Och han var intet viking, utan kunglighet och monsterdödare. Om du intet räknar koloniseringarne af Vermland och Norge som vikingafärder. (Kan i o f s ha fel)

Svealands vikingar foro i Österled: Gotland, Ryssland, Konstantinopel. Helsingar foro till Norrland och Finland.

Och Skånelänningar hade väl i o f s vikingar i Vesterled - men räknades som danskar.

Plus att vikingar (i klassisk vesterledsbemärkelse) voro en ytterst liten del af folket.

Normannerna Tankred och Bohemund i Antiokia hade visat vikingatakter tre omgångar:

1 från Norden till Normandie
2 från Normandie till Sicilien
3 från Sicilien med första korståget

men det är väl mer sicilianer och araber än svenskar som stamma från dem ...
Hans Lundahl sa…
På tal om loltexter, den själländska sången

Det var en lørdagaften jeg sad og ventet deg

har loltexten:

Det var en lørdagaften med træskostøvler på

d v s hela de takterna sången igenom ersättas med orden med træskostøvler på hvilket ibland ger kul kopplingar ...
Anonym sa…
Finns SVENSKAR idag som stammar från dom. Jag skulle inte vilja kallas att jag stammar från araber.Hellre då sicilien men vår släkt kom faktiskt från normandie. Min härkomst är från början normandie men det är aslänge sen och jag är svensk

Tankred
Anneli sa…
Tja, jag är också rätt svensk. Släktforskningen har varit dålig på att hitta mer exotiska element i min stamtavla. Fast jag tycker att det är rätt löjligt med Öööh Swedish Vikings. Eftersom The Swedish Viking är ett föga verklighetsförankrat 1800-talspåhitt.
Hans point (Tankreds) var väl att det fins svenska normander ... och dermed vikingaättlingar.
Anonym sa…
Nu är jag inte världens duktigaste på släktforskningen. Vet detta med Normandie och Sicilien. Men menar ni insatta att Tankred:S kom från norden som vikingar från början?
Tacksam för svar, all info, eftersom jag såklart tycker det är jätteintressant.

Mvh fröken Tankred
Tankred är utan tvekan ett nordiskt namn, som betyder rådd ("red") af tanke.

Och det var namnet på en af korsfararne i första korståget, som kom från Sicilien, dit hans far eller farfar eller han sjelf kommit 1033 eller 1034 eller ngt som hjelptrupper till Byzans för att återeröfra Sicilien från araberna.

När sedan grekerna vägrade betala sold, valde normanderna att göra sig af med grekerna också och sjelfva taga öfver Sicilien.

De kommo från Normandie, och dit hade deras förfäder kommit från Danmark, se Gånge-Rolf eller Rollo eller Rollon, i ngn wikiartikel.
Anonym sa…
Tack!Snälla Hans Lundahl. Har börjat söka i min släkt får se hur långt man kommer och om man härstammar från dessa gubbar. Kunde man ta ett sånt namn som Tankred möjligen på 1700-talet utan nån anknytning? Såpass långt har jag kommit. Någon som vet? Superintresserad

Fröken Tankred
Anneli sa…
Själv har jag lite svårt att tänka mig att man skulle kunna spåra sin släkt så mycket längre än till medeltiden, eftersom de främsta källorna när man släktforskar är kyrkböcker (om man nu inte råkar vara adlig). Så att hitta släktband till vikingarna verkar rätt svårt.
saken är ju den att dessa normander voro just - adliga
men_____________________:

Tankred och Bohemund voro förnamn, och de båda sicilianska normanderna på första korståget voro ej de sista att bära dem.

De ha nog blifvit efternamn (som så många andra förnamn) på många håll.

Spanske caudillon hette Franco-Bahamonde i efternamn (spanjorer ha doubbla efternamn, ja).
Anonym sa…
Tack för kommentarerna. Jag hade bara egentligen velat veta hur det kommer sig att jag bär namnet Tankred. Hade varit kul...Har i alla fall hittat så långt tillbaka att mina döttrar är 8 generationen.

Fröken Tankred

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

"Jag använder inte ord som partner, men..."

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.