Det känns inte så fritt att låta disken hopa sig

Jag har alltid varit galet slarvig hemma. Mitt rum i mammas lägenhet ser ut som ett smärre bombnedslag - och det är definitivt ingen överdrift. Jag är usel på att dammsuga, dålig på att plocka upp mina kläder från golvet (tyll tar sån jävla plats), och jag låter disken hopa sig. Med jämna mellanrum har min kära mor fått för sig att tjata på mig om det här med att sköta hushållet, vilket jag väl mest på tonåringars manér har fnyst åt.

Det där är väl en klassiker när man är i yngre tonåren också: att vilja flytta hemifrån för att slippa mamma som tjatar om dammsugning, få äta vad man vill och komma hem när man vill på kvällarna. Den ultimata friheten!

Nu sedan jag började bo hemifrån en massa börjar jag bli övertygad om att det faktiskt inte är någon frihet att kunna låta disken hopa sig i hon och kylskåpet vara tomt: eftersom man mest äter färdigmat och dricker läsk. Jag har aldrig riktigt förmått mig att städa hemma - förmodligen för att jag lärt mig sedan jag var liten att om man bara låter bli tillräckligt länge så gör mamma det. Nu blir jag arg efter tre dagar och diskar undan för att slippa ha det stökigt. Det känns på sätt och vis dubbelt så ofritt att ha ett kök som inte går att vistas i för att det är äckligt och stökigt, än att ha en mamma som förväntar sig att man diskar någon gång i veckan.

Jag är fortfarande rejält dålig på att städa efter mig. Och att diska, för att inte tala om på att laga mer inspirerande mat än pasta och tomatsås ur burken. Men det går framåt. Idag har jag kokat en riktigt god soppa på burksvamp, potatis, lök och röda linser. Studentekonomin tillät det och mat som tar mer än en halvtimma att laga är definitivt riktig mat! Och det känns riktigt skönt. Det är liksom inte förrän jag blir av med min välmenande underbara mamma som gör allt åt mig, som jag kan passa på att lära mig göra det själv.

Kommentarer

Gealach sa…
Så länge det inte ser ut som hos deltagarna i "Rent hus", så överlever man nog... Säger jag som nästan hinner få en relation till mina dammråttor innan jag jagar bort dem.

Populära inlägg i den här bloggen

Sextips för jämställda heteromän

Tvångskvinnligt. Om bisexualitet och relationer med män.

Man måste ju få prata om sex som är problematiskt?